Brev:
Tøjet driller!
8. januar 2014
Alder:
5 år, 8 mdr.
Tøjet driller!
Hej Helen,
Jeg ved godt at der ikke findes en løsning, men måske du alligevel kan give at par gode råd med på vejen? :-)
Udfordringerne med tøj der driller har her i og efter juleferien udviklet til noget af et drama. Tanken om at skulle have tøj på kan i sig selv være skræmmende - hvad nu hvis det driller ... og det gør det hver gang lige pt., og det udløser gråd, "jeg kan ikke trække vejret" og jeg vil blive hjemme. Det er lige meget om det er en cykeltur, en tur i biffen eller børnehave. Det er helt uoverskueligt.
Børnehaven er det eneste vi insisterer på, men det gør det jo ikke ligefrem lettere at måtte blive hjemme fra noget, som man har rigtig meget lyst til - bare fordi man ikke kan overskue at få tøj på. Hun har selv mange gode forslag til hvordan vi klarer det. Fx. "Vi prøver og hvis tøjet driller, så kommer jeg lige over til dig og sidder og slapper lidt af hos dig, ik mor?", men når det først for alvor driller, så er det svært at komme i nærheden og svært at gøre det rigtige. Gode råd modtages med kyshånd, da jeg for første gang i hendes liv, må indrømme at min tålmodighed ikke altid rækker til disse lange og dramatiske seancer. Det er hårdt at se hende så ked af det og frustrerende de gange, hvor man ikke kan gøre noget.
Samtidig er hun også lige for tiden meget bange for at være alene. Det gør også at hun kommer ind i vores seng hver eneste nat og har gjort det i lidt over en måned nu. Den seneste tid har jeg også valgt at putte hende i vores seng, for så at løfte hende i hendes egen seng senere. Hun er simpelthen bange for at falde i søvn på sit værelse og vi har måttet flytte de første 20 ting på en aften, som hun ikke kunne lide eller synes bevægede sig. Jeg kunne ganske enkelt se bekymringen (frygten) i hendes øjne og nænnede det til sidst ikke mere og synes også det kunne være det samme, hvis jeg alligevel skulle stå og holde hendes hånd til hun endelig langt om længe faldt i søvn for derefter alligevel at komme ind i vores seng i løbet af natten.
Hun har altid haft brug for meget tryghed - specielt når hun skulle sove, men lige nu er det bare meget tydeligt. Har du et forslag til hvordan man fjerner focus fra disse bekymringer, så hun igen kan føle sig lidt mere tryg.
Godt nytår og tak fordi du findes :-)
Mange hilsner herfra