Svar: Baby ligger for sig selv

6. januar 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt at din dreng nu kan ligge og lege lidt selv - det giver naturligvis dig mulighed for at få lavet lidt praktisk en gang imellem og det må du gerne.

Det vil dog være rigtig godt, at han ligger i nærheden af dig, så han stadig kan se dig og ved at du er der. Han kan ligge på et tæppe på gulvet og lege, øve sig i at trille omkring osv. imens du lægger tøj sammen, ordner mad, tømmer opvaskemaskine eller lignende og du må gerne snakke lidt med ham en gang imellem, så han også hører, at du er der og ser ham.

Du må gerne gå lidt til og fra ham, lægge noget af legetøjet tættere på ham, så han får øje på det og motiveres til at bevæge sig efter det, forsøge at få fat i det, og imens han kæmper for at det skal lykkes, så laver du noget andet. Nogle gange får han måske trillet sig så meget væk fra tæppe og legetøj, at han har brug for at du hjælper ham tilbage på tæppet igen, så løfter du ham op, snakker lidt med ham, kysser og kærtegner ham osv. ...

Annonce

... og så lægger du ham tilbage på tæppet, hvor han så kan lege lidt videre og du igen måske lave lidt noget andet.

Og andre gange skal du naturlivis være der sammen med ham, hjælpe ham med at trille, lade ham hoppe på dit skød, hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk, pludre med ham, lege med ham osv. Giv ham masser af fysisk kontakt og nærhed.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis altid reagere, hvis han kalder "gråd - jeg har brug for din hjælp". Du skal også reagere, hvis han kalder "hvor er du?" - her er det vigtigt at han kan se dig, høre dig og du skal derfor gå hen til ham, vise ham at du er der eller blot tale lidt med ham, så han på afstand ser dig og også hører dig "jeg er lige her skat, hej med dig". Og du skal også reagere uden at han altid skal kalde på dig eller blive ked af det - så han mærker, at du er der for ham, netop uden at han behøver frygte at du er blevet væk:)

Men naturligvis må han gerne ligge og lege lidt for sig selv :)

Håber det giver lidt idé til, hvordan du kan gøre det:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor