Svar: Baby ligger for sig selv
6. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at din dreng nu kan ligge og lege lidt selv - det giver naturligvis dig mulighed for at få lavet lidt praktisk en gang imellem og det må du gerne.
Det vil dog være rigtig godt, at han ligger i nærheden af dig, så han stadig kan se dig og ved at du er der. Han kan ligge på et tæppe på gulvet og lege, øve sig i at trille omkring osv. imens du lægger tøj sammen, ordner mad, tømmer opvaskemaskine eller lignende og du må gerne snakke lidt med ham en gang imellem, så han også hører, at du er der og ser ham.
Du må gerne gå lidt til og fra ham, lægge noget af legetøjet tættere på ham, så han får øje på det og motiveres til at bevæge sig efter det, forsøge at få fat i det, og imens han kæmper for at det skal lykkes, så laver du noget andet. Nogle gange får han måske trillet sig så meget væk fra tæppe og legetøj, at han har brug for at du hjælper ham tilbage på tæppet igen, så løfter du ham op, snakker lidt med ham, kysser og kærtegner ham osv. og så lægger du ham tilbage på tæppet, hvor han så kan lege lidt videre og du igen måske lave lidt noget andet.
Og andre gange skal du naturlivis være der sammen med ham, hjælpe ham med at trille, lade ham hoppe på dit skød, hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk, pludre med ham, lege med ham osv. Giv ham masser af fysisk kontakt og nærhed.
Du skal naturligvis altid reagere, hvis han kalder "gråd - jeg har brug for din hjælp". Du skal også reagere, hvis han kalder "hvor er du?" - her er det vigtigt at han kan se dig, høre dig og du skal derfor gå hen til ham, vise ham at du er der eller blot tale lidt med ham, så han på afstand ser dig og også hører dig "jeg er lige her skat, hej med dig". Og du skal også reagere uden at han altid skal kalde på dig eller blive ked af det - så han mærker, at du er der for ham, netop uden at han behøver frygte at du er blevet væk:)
Men naturligvis må han gerne ligge og lege lidt for sig selv :)
Håber det giver lidt idé til, hvordan du kan gøre det:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske