Svar: Moro refleks/masse bevægelser?

19. december 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære forældre

Tak for jeres brev :)

Det lyder for mig som om, at det er mororefleksen, der går igang, netop der, hvor jeres datter er ved at falde i søvn, og hun så spjætter. Det er lidt ligesom, når I selv er ved at sove og pludselig oplever at falde og få et spjæt i kroppen - I kan sove videre, men jeres datter får vækket sig selv og bliver naturligt ked af det og har derefter svært ved at finde ro. Det lyder helt normalt for hendes alder:)

Når I sidder med hende, kan I hjælpe hende med kærtegn, holde om hende, - det at hun kan mærke jer, jeres varme, beroligende ord osv. vil naturligt være med til at berolige hende, ligesom I også kan vugge hende lidt og på på den måde lulle hende videre ind i søvnen. Men når hun skal lægges fra jer, sove i sin lift, så kan det være lidt sværere.

Det kan her være en rigtig god idé at svøbe hende. Det kan være i et rigtigt svøb, hvor I hjælper hende med at holde armene tæt ind til kroppen (se evt. bogen "svøb dit barn, som I kan låne på biblioteket) eller det kan være putte hende godt i dynen eller i en sovepose.

Nogle gange vil det være en rigtig god idé at give hende mælk, skifte hende, svøbe hende og så give hende mælk ...

Annonce

... igen imens hun er svøbt og så først derefter putte hende ned, hvor hun skal sove.

Nogle gange kan det være en god idé at putte hende fra favnen før hun sover helt, lægge hende ned i liften og svingen den frem og tilbage, for på den måde at hjælpe hende med at overgive sig til søvnen, der hvor I ønsker hun skal sove. Andre gange kan det være fint at putte hende i barnevognen, trille hende en tur og atter andre gange vil det være rigtig godt at I lægger jer med hende i dobbeltsengen og med jeres hænder beroligende på hendes krop, giver hende den ro, hun har behov for. Hvis det er særligt hendes hænder, hun slår ud med, så kan det nogle gange hjælpe at holde hende i hænderne og på den måde hjælpe hende til at få fysisk samling på sig selv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Mororekflesen er ofte stærkest de første ca 3 måneder efter fødslen, herefter bliver det mindre. I 3-6 måneders alderen får barnet naturligt mere kontrol over sin krop og kroppens bevægelser, barnet begynder at kunne bruge kroppen mere bevidst. Der kan dog sagtens være masser af bevægelser og barnet kan sagtens sove uroligt også i denne alder:)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)

Og rigtig glædelig jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.