Svar: Moro refleks/masse bevægelser?
19. december 2013
Alder:
1 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Det lyder for mig som om, at det er mororefleksen, der går igang, netop der, hvor jeres datter er ved at falde i søvn, og hun så spjætter. Det er lidt ligesom, når I selv er ved at sove og pludselig oplever at falde og få et spjæt i kroppen - I kan sove videre, men jeres datter får vækket sig selv og bliver naturligt ked af det og har derefter svært ved at finde ro. Det lyder helt normalt for hendes alder:)
Når I sidder med hende, kan I hjælpe hende med kærtegn, holde om hende, - det at hun kan mærke jer, jeres varme, beroligende ord osv. vil naturligt være med til at berolige hende, ligesom I også kan vugge hende lidt og på på den måde lulle hende videre ind i søvnen. Men når hun skal lægges fra jer, sove i sin lift, så kan det være lidt sværere.
Det kan her være en rigtig god idé at svøbe hende. Det kan være i et rigtigt svøb, hvor I hjælper hende med at holde armene tæt ind til kroppen (se evt. bogen "svøb dit barn, som I kan låne på biblioteket) eller det kan være putte hende godt i dynen eller i en sovepose.
Nogle gange vil det være en rigtig god idé at give hende mælk, skifte hende, svøbe hende og så give hende mælk igen imens hun er svøbt og så først derefter putte hende ned, hvor hun skal sove.
Nogle gange kan det være en god idé at putte hende fra favnen før hun sover helt, lægge hende ned i liften og svingen den frem og tilbage, for på den måde at hjælpe hende med at overgive sig til søvnen, der hvor I ønsker hun skal sove. Andre gange kan det være fint at putte hende i barnevognen, trille hende en tur og atter andre gange vil det være rigtig godt at I lægger jer med hende i dobbeltsengen og med jeres hænder beroligende på hendes krop, giver hende den ro, hun har behov for. Hvis det er særligt hendes hænder, hun slår ud med, så kan det nogle gange hjælpe at holde hende i hænderne og på den måde hjælpe hende til at få fysisk samling på sig selv.
Mororekflesen er ofte stærkest de første ca 3 måneder efter fødslen, herefter bliver det mindre. I 3-6 måneders alderen får barnet naturligt mere kontrol over sin krop og kroppens bevægelser, barnet begynder at kunne bruge kroppen mere bevidst. Der kan dog sagtens være masser af bevægelser og barnet kan sagtens sove uroligt også i denne alder:)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Og rigtig glædelig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske