Svar: Panik ved badetid

18. december 2013

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære AH

Tak for dit brev :)

Der vil i løbet af børns udvikling opstå perioder, hvor de kan være bange for forskellige ting, - og vand er en af dem. Mange børn vil i 1½-2½ års alderen have en periode, hvor de ikke vil i bad ...

Det kan handle om flere ting og nogle gange kan det være svært helt at vide, hvorfor barnet reagerer som det gør. Hos nogle børn er det kortvarigt og dermed forbigående og det er tydeligt, at der er tale om en fase, som barnet lige skal igennem. Hos andre handler det om selvstændighedsalderen og afprøvning af grænser og forsøg på at sætte sin egen vilje igennem og hos atter andre kan der være tale om en rigtig frygt, hvor barnet ryster over hele kroppen, hyperventilerer, græder og tydeligt er bange.

Og hos jer lyder det som om at jeres dreng er rigtigt bange for badet. Det kan skyldes at han har haft nogle dårlige erfaringer, at det har været ubehageligt at være i badet. Måske har han oplevet at glide og har slået sig, eller er blevet grebet af jer og er "smittet" af den forskrækkelse I har haft i situationen. Måske har han oplevet det at få vasket hår og få vand i ansigtet som meget voldsomt - ikke kunne få vejret osv. Og det gør alt sammen at han protesterer mod at blive badet.

Nogle gange så glemmer vi forældre at inddrage barnet og informere om hvad der skal ske og hvad vi gør og barnet kan føle det enormt grænseoverskridende hvis vil hælder vand på barnet, kommer sæbe i håret, skyller det ud med masser af vand. Det kan på børn virke klaustrofobisk at få vand hældt over hovedet, hvis dette ikke gøres med tålmodighed og respekt for de små mennesker de er ...

Det bedste I kan gøre er at forsøge at gøre ham så tryg ved situationen som muligt og i første omgang handler det meget om at bade ham, på hans præmisser - og lige nu lege mere end I bader.

Det vil være godt kun at fylde en lille smule vand i bunden af badekaret. Vandmængden må ikke virke uoverskuelig. Der skal være badeænder, bøtter, vandkander, vandting på væggen til at hælde vand igennem og lege med. Det handler om først at få ham gjort fortrolig med badekarret, før I begynder at bade ham rigtigt.

Hos jer vil det være en god idé at "bade" ham lidt hyppigere igen f.eks. hver anden dag, for netop at få ham ...

Annonce

... gjort fortrolig med karet, lege med tingene osv. så han ikke forbinder det at badekaret findes frem med noget ubehageligt, men begynder at opleve det som noget der er okay :)

Og hos jer, så er det vigtigt at far og storebror ikke kommer ind lige nu - han skal have ro til at bade og ikke føle sig forstyrret :)

Hvis han er bange for lyden af bruseren, så skal I flyde vand i badekarret før han kommer ind på badeværelset, så bruseren er slukket hele tiden.

Hvis I har brugt bruseren til at vaske ham med, skylle hans hår med osv. og han er bange for den, så vil det være en god idé at skylle håret med nogle af de små bøtter, en vandkande eller lignende i stedet.

Hvis han er bange for hårvasken og for at få sæbe i øjnene eller ligende, så drop sæben i en periode og prøv bare at få håret gjort lidt vådt. Lad ham meget gerne selv deltage, fylde vand i en bøtte eller kande og selv prøve at hælde det ud i håret. Hele tiden for at gøre ham fortrolig med vand på kroppen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er en god idé at I med små bøtter med vand starter med at hælde lidt vand på hans tæer, lår, hænder, arme, mave, hals osv. og tilsidst så lidt på ørerne og lidt i håret. Små skridt, små etaper og meget gerne lade ham selv tage disse skridt, lade ham hælde vand på sig selv og rose ham for det han gør så fint.

Hvis han ikke er bange for bruseren, så kan I prøve at gå i brusebad med ham, hvor han sidder på jeres arm. Det at bade sammen med jer kan gøre ham mere tryg. Det samme gælder, hvis I har bedsteforældre, som har et badekar, hvor I kan sidde i karret sammen med ham. Det at gå i badekar med ham, give ham fysisk kontakt, nærhed og ro kan gøre ham tryg ved at bade igen.

Nogle gange kan man vælge at gå en tur i svømmehallen. Men det afhænger helt af hvordan hans angst er. Der er mange mennesker, høje lyde, meget vand osv. og nogle børn vil blive rigtigt kede af det og føle det meget ubehageligt, andre børn vil faktisk synes det er okay - netop fordi det hele foregår i tæt kontakt med mor eller far og de kan se, at andre børn gør det samme og spejler sig i det ... Det er en individuel vurdering, for det skal jo ikke give yderligere angst :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god jul til jer alle :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder