Svar: Panik ved badetid
18. december 2013
Alder:
18 mdr.
Kære AH
Tak for dit brev :)
Der vil i løbet af børns udvikling opstå perioder, hvor de kan være bange for forskellige ting, - og vand er en af dem. Mange børn vil i 1½-2½ års alderen have en periode, hvor de ikke vil i bad ...
Det kan handle om flere ting og nogle gange kan det være svært helt at vide, hvorfor barnet reagerer som det gør. Hos nogle børn er det kortvarigt og dermed forbigående og det er tydeligt, at der er tale om en fase, som barnet lige skal igennem. Hos andre handler det om selvstændighedsalderen og afprøvning af grænser og forsøg på at sætte sin egen vilje igennem og hos atter andre kan der være tale om en rigtig frygt, hvor barnet ryster over hele kroppen, hyperventilerer, græder og tydeligt er bange.
Og hos jer lyder det som om at jeres dreng er rigtigt bange for badet. Det kan skyldes at han har haft nogle dårlige erfaringer, at det har været ubehageligt at være i badet. Måske har han oplevet at glide og har slået sig, eller er blevet grebet af jer og er "smittet" af den forskrækkelse I har haft i situationen. Måske har han oplevet det at få vasket hår og få vand i ansigtet som meget voldsomt - ikke kunne få vejret osv. Og det gør alt sammen at han protesterer mod at blive badet.
Nogle gange så glemmer vi forældre at inddrage barnet og informere om hvad der skal ske og hvad vi gør og barnet kan føle det enormt grænseoverskridende hvis vil hælder vand på barnet, kommer sæbe i håret, skyller det ud med masser af vand. Det kan på børn virke klaustrofobisk at få vand hældt over hovedet, hvis dette ikke gøres med tålmodighed og respekt for de små mennesker de er ...
Det bedste I kan gøre er at forsøge at gøre ham så tryg ved situationen som muligt og i første omgang handler det meget om at bade ham, på hans præmisser - og lige nu lege mere end I bader.
Det vil være godt kun at fylde en lille smule vand i bunden af badekaret. Vandmængden må ikke virke uoverskuelig. Der skal være badeænder, bøtter, vandkander, vandting på væggen til at hælde vand igennem og lege med. Det handler om først at få ham gjort fortrolig med badekarret, før I begynder at bade ham rigtigt.
Hos jer vil det være en god idé at "bade" ham lidt hyppigere igen f.eks. hver anden dag, for netop at få ham gjort fortrolig med karet, lege med tingene osv. så han ikke forbinder det at badekaret findes frem med noget ubehageligt, men begynder at opleve det som noget der er okay :)
Og hos jer, så er det vigtigt at far og storebror ikke kommer ind lige nu - han skal have ro til at bade og ikke føle sig forstyrret :)
Hvis han er bange for lyden af bruseren, så skal I flyde vand i badekarret før han kommer ind på badeværelset, så bruseren er slukket hele tiden.
Hvis I har brugt bruseren til at vaske ham med, skylle hans hår med osv. og han er bange for den, så vil det være en god idé at skylle håret med nogle af de små bøtter, en vandkande eller lignende i stedet.
Hvis han er bange for hårvasken og for at få sæbe i øjnene eller ligende, så drop sæben i en periode og prøv bare at få håret gjort lidt vådt. Lad ham meget gerne selv deltage, fylde vand i en bøtte eller kande og selv prøve at hælde det ud i håret. Hele tiden for at gøre ham fortrolig med vand på kroppen.
Det er en god idé at I med små bøtter med vand starter med at hælde lidt vand på hans tæer, lår, hænder, arme, mave, hals osv. og tilsidst så lidt på ørerne og lidt i håret. Små skridt, små etaper og meget gerne lade ham selv tage disse skridt, lade ham hælde vand på sig selv og rose ham for det han gør så fint.
Hvis han ikke er bange for bruseren, så kan I prøve at gå i brusebad med ham, hvor han sidder på jeres arm. Det at bade sammen med jer kan gøre ham mere tryg. Det samme gælder, hvis I har bedsteforældre, som har et badekar, hvor I kan sidde i karret sammen med ham. Det at gå i badekar med ham, give ham fysisk kontakt, nærhed og ro kan gøre ham tryg ved at bade igen.
Nogle gange kan man vælge at gå en tur i svømmehallen. Men det afhænger helt af hvordan hans angst er. Der er mange mennesker, høje lyde, meget vand osv. og nogle børn vil blive rigtigt kede af det og føle det meget ubehageligt, andre børn vil faktisk synes det er okay - netop fordi det hele foregår i tæt kontakt med mor eller far og de kan se, at andre børn gør det samme og spejler sig i det ... Det er en individuel vurdering, for det skal jo ikke give yderligere angst :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god jul til jer alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske