Panik ved badetid

18. december 2013

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Panik ved badetid

Kære Helen

Jeg har en dreng på 1,5 år, som er panikslagen, når han skal bades. Det er ikke bare den sædvanlige jeg-vil-ikke-have-vasket-hår-modstand, men regulær panik og angst, og jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal stille op. I øjeblikket kommer han af samme årsag ikke i bad mere end en gang om ugen og resten af tiden klarer vi ham med etagevask. Og den ene gang om ugen er bestemt hård nok for os alle.

For når badekarret fyldes, er han interesseret, lige indtil det går op for ham, at han skal op i det. Efter længere tids lokken og list kommer han som regel op, men der skal være fuldstændig ro, når han sidder der. Stikker far eller storebror hovedet ind, eller finder jeg på at række ud efter noget uden for hans synsvidde, står han op og er på vej ud ad badet med det samme. Og kan ikke overtales til ...

Annonce

... at komme tilbage.

Brusebad kan slet ikke komme på tale.

Og konsekvensen af vores situation er, at det nærmest føles som overgreb, når håret skal vaskes. Han er en flitsbue og hægter sig krampagtigt fast til os, gemmer hovedet og skriger.

Har du nogle forslag til, hvad vi kan gøre?

Han vil gerne have vasket hænder og mund. Faktisk rigtig gerne. Han kan ikke have skidt på hænderne, fx mad når han spiser. Ligesom han heller ikke vil have jord på sine støvler eller bukser. Og når han har leget, skal der ryddes op med det samme, inden en ny leg kan begynde. Han er nærmest lidt OCD-agtig med det.

Han vil også gerne stå ved køkkenvasken og lege med vand fra vandhanen, så det er ikke, fordi han er bange for al vand.

Har du nogle tanker, jeg kan få nytte af?

Mange hilsner
- og god jul

AH

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to