Brev:
Panik ved badetid
18. december 2013
Alder:
18 mdr.
Panik ved badetid
Kære Helen
Jeg har en dreng på 1,5 år, som er panikslagen, når han skal bades. Det er ikke bare den sædvanlige jeg-vil-ikke-have-vasket-hår-modstand, men regulær panik og angst, og jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal stille op. I øjeblikket kommer han af samme årsag ikke i bad mere end en gang om ugen og resten af tiden klarer vi ham med etagevask. Og den ene gang om ugen er bestemt hård nok for os alle.
For når badekarret fyldes, er han interesseret, lige indtil det går op for ham, at han skal op i det. Efter længere tids lokken og list kommer han som regel op, men der skal være fuldstændig ro, når han sidder der. Stikker far eller storebror hovedet ind, eller finder jeg på at række ud efter noget uden for hans synsvidde, står han op og er på vej ud ad badet med det samme. Og kan ikke overtales til at komme tilbage.
Brusebad kan slet ikke komme på tale.
Og konsekvensen af vores situation er, at det nærmest føles som overgreb, når håret skal vaskes. Han er en flitsbue og hægter sig krampagtigt fast til os, gemmer hovedet og skriger.
Har du nogle forslag til, hvad vi kan gøre?
Han vil gerne have vasket hænder og mund. Faktisk rigtig gerne. Han kan ikke have skidt på hænderne, fx mad når han spiser. Ligesom han heller ikke vil have jord på sine støvler eller bukser. Og når han har leget, skal der ryddes op med det samme, inden en ny leg kan begynde. Han er nærmest lidt OCD-agtig med det.
Han vil også gerne stå ved køkkenvasken og lege med vand fra vandhanen, så det er ikke, fordi han er bange for al vand.
Har du nogle tanker, jeg kan få nytte af?
Mange hilsner
- og god jul
AH