Svar: Hvornår må baby stimuleres med legetøj, musik osv

7. december 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er ganske rigtigt at jeres datter har allermest brug for jer forældre. Hun har brug for jeres kærlighed og omsorg og brug for at I pludrer med hende, smiler til hende, kærtegner hende osv. Hun elsker at mærke at I er der, lytte til jeres stemmer, mærke jeres berøring :)

Hendes sanser bliver virkelig brugt - hun smager, ser, lytter, rører og verden kan naturligt let blive for overvældende, fordi alle sanser er i brug hele tiden. Derfor har hun brug for små pauser, brug for at I hjælper hende til ro, brug for lov til at sutte, putte, sove. Sker der alt for store skift i hendes hverdag, så bliver hun let overstimuleret. Og det er sandsynligvis derfor jeres sundhedsplejerske har sagt, at det vigtigste er nærhed og kontakten med jer.

Nu hvor hun er 4 uger gammel, så vil I sandsynligvis begynde at kunne mærke at der falder lidt mere ro over amningen. Hun begynder måske at sove nogle lidt længere lure. I begynder at få lidt overblik over dagen, kører nogle ture med barnevognen og I er stille og roligt ved at vænne jer til at være forældre :) Og nogle gange kan det næsten virke som "stilhed før stormen", for i 5-6 ugers alderen oplever mange forældre en urolig periode.

Her vil jeres datter være meget opmærksom når I taler, efterligne jeres pludrelyde, I kan se at hun lytter og prøver at skelne forskellige lyde. Hun vil i denne alder begynder at kunne se farver (indtil nu ser hun sort/hvid) og former ...

Annonce

... - hun begynder f.eks. at kunne genkende puslepladsen, hvor hun bruger en del tid hver dag. Og alt det nye hun nu oplever, evnen til at se længere og se flere detaljer, giver naturligt en uro især sidst på dagen. Derfor vil børn i denne alder godt kunne græde lidt mere end man ellers har oplevet og det er normalt - igen skal hun hjælpes til ro og skærmes, hjælpes til at sove og koble fra:)

Jeres datter har naturligt brug for jer, for at I pludrer med hende, brug for at kikke på jeres ansigt, efterligne jeres smil til hende osv. Men hun må også gerne ligge lidt for sig selv, kikke på små ting I hænger op, som naturligt vil fange hendes blik mere og mere. En bestemt sang I synger eller en musikuro I trækker op, hver gang hun skal sove, kan på sigt give genkendelighed og dermed ro. Det kendte er trygt for hende. Og netop en sang eller lidt musik kan i nogle familier være en rigtig god måde at få lidt ro på om aftenen i 5 ugers alderen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så stille og roligt kan I altså godt nu begynde at stimulere hende med lidt rangler, musik, ophængte ting osv. men det skal naturligvis være et supplement til jeres mimik, kærtegn, pludren :)

Jeg vil anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den fortæller jeg uge for uge, måned for måned, hvad der udviklingsmæssigt sker med jeres datter og hvordan hun oplever verden og hvad behov hun har :) Det kunne måske være et julegaveønske...:)

Fortsat held og lykke - og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin