Svar: Hvornår må baby stimuleres med legetøj, musik osv
7. december 2013
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er ganske rigtigt at jeres datter har allermest brug for jer forældre. Hun har brug for jeres kærlighed og omsorg og brug for at I pludrer med hende, smiler til hende, kærtegner hende osv. Hun elsker at mærke at I er der, lytte til jeres stemmer, mærke jeres berøring :)
Hendes sanser bliver virkelig brugt - hun smager, ser, lytter, rører og verden kan naturligt let blive for overvældende, fordi alle sanser er i brug hele tiden. Derfor har hun brug for små pauser, brug for at I hjælper hende til ro, brug for lov til at sutte, putte, sove. Sker der alt for store skift i hendes hverdag, så bliver hun let overstimuleret. Og det er sandsynligvis derfor jeres sundhedsplejerske har sagt, at det vigtigste er nærhed og kontakten med jer.
Nu hvor hun er 4 uger gammel, så vil I sandsynligvis begynde at kunne mærke at der falder lidt mere ro over amningen. Hun begynder måske at sove nogle lidt længere lure. I begynder at få lidt overblik over dagen, kører nogle ture med barnevognen og I er stille og roligt ved at vænne jer til at være forældre :) Og nogle gange kan det næsten virke som "stilhed før stormen", for i 5-6 ugers alderen oplever mange forældre en urolig periode.
Her vil jeres datter være meget opmærksom når I taler, efterligne jeres pludrelyde, I kan se at hun lytter og prøver at skelne forskellige lyde. Hun vil i denne alder begynder at kunne se farver (indtil nu ser hun sort/hvid) og former - hun begynder f.eks. at kunne genkende puslepladsen, hvor hun bruger en del tid hver dag. Og alt det nye hun nu oplever, evnen til at se længere og se flere detaljer, giver naturligt en uro især sidst på dagen. Derfor vil børn i denne alder godt kunne græde lidt mere end man ellers har oplevet og det er normalt - igen skal hun hjælpes til ro og skærmes, hjælpes til at sove og koble fra:)
Jeres datter har naturligt brug for jer, for at I pludrer med hende, brug for at kikke på jeres ansigt, efterligne jeres smil til hende osv. Men hun må også gerne ligge lidt for sig selv, kikke på små ting I hænger op, som naturligt vil fange hendes blik mere og mere. En bestemt sang I synger eller en musikuro I trækker op, hver gang hun skal sove, kan på sigt give genkendelighed og dermed ro. Det kendte er trygt for hende. Og netop en sang eller lidt musik kan i nogle familier være en rigtig god måde at få lidt ro på om aftenen i 5 ugers alderen.
Så stille og roligt kan I altså godt nu begynde at stimulere hende med lidt rangler, musik, ophængte ting osv. men det skal naturligvis være et supplement til jeres mimik, kærtegn, pludren :)
Jeg vil anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den fortæller jeg uge for uge, måned for måned, hvad der udviklingsmæssigt sker med jeres datter og hvordan hun oplever verden og hvad behov hun har :) Det kunne måske være et julegaveønske...:)
Fortsat held og lykke - og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske