Brev:
Ammestop og eget værelse eller?
8. december 2013
Alder:
14 mdr.
Ammestop og eget værelse eller?
Hej Helen,
Tak for dit sidste svar - det er altså guld værd, at man har dig :-)
For nu er jeg kommet i vildrede med et par ting. Først lige lidt om hvordan det går.
Min søn er nu næsten 14 måneder, og han trives rigtig fint. Han startede i dagpleje, da han var 12 måneder, og han er rigtig glad for at være der, og der er ingen problemer i afleveringssituationen.
Indfor de sidste par uger er han tillige begyndt med at sove helt fantastisk, for det har ellers været vores haltende punkt med mange opvågninger mv.
Han sover således i sin egen tremmeseng ved siden af vores seng, og han vågner typisk mellem 5 og 6, hvorefter han kommer over til os, hvor han nogle gange sover lidt videre. Omkring kl. 6 står vi op, og far afleverer ham i dagplejen ca. kl. 0730. Her sover han ca. 1 time til formiddag og mellem 1-2 timer til eftermiddag. Mellem kl. 14.30 og 15.30 bliver han hentet af mig.
Jeg ammer stadig væk 1-2 gange i døgnet. Typisk fra det ene bryst om eftermiddagen og fra det andet i stuen, inden han bliver puttet om aftenen, og min søn er VIRKELIG glad for at blive ammet.
Kl. 19.00 bliver han puttet, og han får en flaske i sengen. Nogle gange ligger han sig til at sove med det samme, og andre gange tumler han glad rundt kysser og krammer på den som putter og falder så pludseligt i søvn. Typisk tager det en halv time og putte ham, hvor vi er ved ham.
Så lige pt. går alting bare så fint, og det er derfor, jeg virkelig er kommet i vildrede. For egentlig havde jeg/vi besluttet os for, at amningen skulle stoppe her i løbet af december. Min mand har allerede juleferie fra på fredag, og derfor ville han kunne tage over om eftermiddagen i de situationer, hvor min søn gerne vil ammes.
Når amningen var væk og stadig i juleferien, ville vi flytte hans seng ind på eget værelse, og herefter indenfor de næste par måneder udfase flasken, og i stedet som du beskriver give lidt varm mælk på en kop og en banan og ikke mindst starte op med en godnathistorie.
Men lige nu er jeg hårdt ramt af dit motto, som du engang skrev til mig, om at lade være at lave om på noget, som fungerer.
Hverken min mand eller jeg har noget problem med, at vores søn sover ved siden af os.
Jeg synes stadig, at det er dejligt at amme, og det er efterhånden meget lidt der kommer ad gangen. Min søn er dog selv begyndt at kunne bede om det ved, at han hiver i min bluse, hvilket måske ikke er så rart, når man er nogle steder. Men det sker trods alt ikke så tit. Men han nyder det ekstremt meget, og han bliver altid så glad bagefter.
Så egentlig siger min mavefornemmelse mig, at jeg skal ligge de ovenstående planer på hylden og bare nyde, at alt går godt.
Men tvivlen nager mig, og derfor skriver jeg til dig :-)
Jeg ønsker jo ikke at gøre en bjørnetjeneste overfor min søn bare fordi, at alting nu er mageligt for min mand og jeg. Bliver det sværere at stoppe amningen og flytte ham på eget værelse, når han bliver ældre?
Og kommer jeg til at stoppe amningen og flasken på samme tid, hvilket jeg er sikker på min søn vil protestere over i så fald.
Jeg føler mig selvfølgelig også lidt påvirket som første gangs mor over, at jeg nu vælger en vej, som er en smule anderledes end de fleste - i særdeleshed i forhold til amningen.
Så glæder mig virkelig til at høre din tanker og input omkring ovenstående.
På forhånd tak :-)
Venlig hilsen
"Vildreden"
Nb. Jeg kender godt Sundhedsstyrelsens anbefalinger i forhold til tandbørstning og mælk bagefter. Men vi har valgt at børste tænder forinden mælken alligevel.