Svar: Gøre det sjovt at gå på trapper?
17. november 2013
Alder:
23 mdr.
Kære Freya
Tak for dit brev. Det lyder som om at graviditeten skrider stille og roligt frem, hvor er det dejligt:)
Der er ikke noget at sige til, at jeres knap 2 årige dreng protesterer over at skulle gå på trapper. Det er ikke længere så spændende, som det har været - han ved godt hvad det handler om og lyder til at mestre teknikken rigtig godt, og det er super dejligt. Men han forstår også nu, hvor mange trapper der er tale om, og det er som du skriver rigtig hårdt for ham med de små ben han har.
Samtidig er han jo nu i en alder, hvor han naturligt vil bestemme mere selv og også siger mere "nej" i løbet af dagen, og det er oplagt at sige nej til selv at gå op af trappen, for det er hårdt efter en lang dag :)
Og så forstår han jo ikke, at der er en baby i maven, og at mor derfor gerne vil at han kan klare det selv, og det kan man naturligvis heller ikke forlangt med den alder han har - så nogle gange skal han naturligvis bæres, hvis ikke af dig, så af far eller hvem der nu kan:) Hvis han nogle gange mærker at han ikke behøver gå selv, vil han måske acceptere at han nogle gange er nødt til det.
Men en måde at motivere ham på kunne være at synge en sang imens, hvor I tager et skridt hver gang i synger, det kan være at tælle skridt imens I går 1, 2, 3, 4 ... 1, 2, 3, 4 ... og måske hoppe ved skridt nr. 5, så det bliver sjovt og så fokus bliver på at tælle, synge, hoppe i stedet for at gå :)
Hvis det er sidst på dagen, og han har haft en lang dag i vuggestue og derfor naturligt er træt, så kan det nogle gange være en god idé at have lidt frugt, kiks eller lignende, som kan give ham lidt energi. Man kan derfor nogle gange godt vælge at holde en lille pause, sætte sig på trappetrinnet, spise lidt frugt og derefter er han så parat til at gå lidt igen. Det behøver ikke tage længere tid end den tid det tager at diskutere hvorvidt han skal gå selv eller ej - og det er langt mere hyggeligt for begge parter:)
Nogle gange kan du også lokke med en historie eller noget andet, som han synes er hyggeligt "jeg ved godt at det er hårdt, men når vi kommer op, så læser vi historien om brandbilen" - så han gerne vil op, fordi den historie kender han og er glad for:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske