Svar: Gøre det sjovt at gå på trapper?

17. november 2013

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Freya

Tak for dit brev. Det lyder som om at graviditeten skrider stille og roligt frem, hvor er det dejligt:)

Der er ikke noget at sige til, at jeres knap 2 årige dreng protesterer over at skulle gå på trapper. Det er ikke længere så spændende, som det har været - han ved godt hvad det handler om og lyder til at mestre teknikken rigtig godt, og det er super dejligt. Men han forstår også nu, hvor mange trapper der er tale om, og det er som du skriver rigtig hårdt for ham med de små ben han har.

Samtidig er han jo nu i en alder, hvor han naturligt vil bestemme mere selv og også siger mere "nej" i løbet af dagen, og det er oplagt at sige nej til selv at gå op af trappen, for det er hårdt efter en lang dag :)

Og så forstår han jo ikke, at der er en baby i maven, og at mor derfor gerne vil at han kan klare det selv, og det kan man naturligvis heller ikke forlangt med den alder han har - så nogle gange skal han naturligvis bæres, hvis ikke af dig, så af far eller hvem der nu kan:) Hvis han nogle gange mærker at han ikke behøver gå selv, vil han måske acceptere at han nogle gange er nødt til det.

Men en ...

Annonce

... måde at motivere ham på kunne være at synge en sang imens, hvor I tager et skridt hver gang i synger, det kan være at tælle skridt imens I går 1, 2, 3, 4 ... 1, 2, 3, 4 ... og måske hoppe ved skridt nr. 5, så det bliver sjovt og så fokus bliver på at tælle, synge, hoppe i stedet for at gå :)

Hvis det er sidst på dagen, og han har haft en lang dag i vuggestue og derfor naturligt er træt, så kan det nogle gange være en god idé at have lidt frugt, kiks eller lignende, som kan give ham lidt energi. Man kan derfor nogle gange godt vælge at holde en lille pause, sætte sig på trappetrinnet, spise lidt frugt og derefter er han så parat til at gå lidt igen. Det behøver ikke tage længere tid end den tid det tager at diskutere hvorvidt han skal gå selv eller ej - og det er langt mere hyggeligt for begge parter:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle gange kan du også lokke med en historie eller noget andet, som han synes er hyggeligt "jeg ved godt at det er hårdt, men når vi kommer op, så læser vi historien om brandbilen" - så han gerne vil op, fordi den historie kender han og er glad for:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor