Gøre det sjovt at gå på trapper?

17. november 2013

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Gøre det sjovt at gå på trapper?

Hej Helen,

Vi har en søn på knap 2 år, og vi venter en lillebror om 3,5 mdr. :)

Vi bor på 3. Sal. Jeg er sygemeldt med mit bækken og det at få min søn op og ned fra 3. salen er hårdt. Han vejer 15 kg nu. Er dejlig bassemand :)

Han har tidligere gerne villet gå på trapper med mor eller far i hånden, men nu er vi inde i en "nej/ikke" fase. Vuggestuen kalder det selvstændighedsfasen ;) Han sætter nej og ikke foran alt. Nok for at markere at han også har en mening om tingene. Og det inkludere også "ikke gå trapper".

Han har ikke så lange ben, og forventer heller ikke han bare lige går op og ned fra 3. Sal. Men han har tidligere gerne ville gå et par sale.

Nu tænker jeg lidt over at det bliver hårdere jo større jeg bliver at bære ham op/ned plus at når lillebror er kommet skal jeg have ham i lift i den ene hånd og Victor i den anden.

Vil gerne "træne" det at gå på trapper med ham, selvfølgelig med mig ...

Annonce

... i hånden, men hvordan opmuntrer jeg ham til det, når han overhoved ikke vil! Han virker overhovedet ikke bange for trapperne - han er faktisk rigtig god til at sige, hvis der er noget han er bange for.

Som sagt, han har lidt korte ben og det er selvfølgelig hårdt for ham, men det kunne være rart at han ku gå et par sale.

Har erfaret at man kan opmuntre ham til ting ved at fortælle noget sjovt fx. Fx. havde jeg købt en ny varm hue til ham og han ville selvfølgelig IKKE have den på. Da jeg så sagde det var en slags nissehue blev han pavestolt af den og vil nærmest ikke have den af igen ;) Men det med at gå på trapper har jeg ikke fundet en god måde at opmuntre ham til.

Har du en ide? Udover det, kan jeg jo se at han er super dygtig til mange andre ting. Tage tøj af, dække bord, smide skrald i skraldespanden, tømme opvasker osv.

Tak for din fantastiske brevkasse, hvad skulle man dog gøre uden? ;)

Hilsen Freya.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.