Svar: Vil ikke andre
14. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Din datter har lige nu en naturligt afstandstagen overfor fremmede og er meget bevidst om hvorvidt hun er i din favn eller i din mor, svigermor eller en andens favn. Det hører med til hendes alder og udvikling jvf. mit sidste svar til dig omkring dette:)
Du kan ikke "hærde" din datter ved at sende hende fra favn til favn. Det bedste du kan gøre er at være der for hende og lade hende blive i din favn. Når hun sidder på dit skød, så vil hun naturligt være mere modig - her er hun hos sin trygge base, hvorfra hun tør møde og undersøge verden, og derfor skal du lade hende være hos dig, når I besøger gæster eller når I har gæster på besøg.
Din datter spejler sig i dig, så hun reagerer på de reaktioner hun får fra dig. Det betyder, at når nogen nærmer sig dig og hende, og hun bliver urolig, så vil hun mærke og se hvordan du reagerer - og jo mere rolig du kan være, jo mere du kan signalere at det er okay, jo mere vil hun så spejle sig i dette og selv finde ud af at det er okay.
Det er også vigtigt at give hende tid. Det er helt naturligt at bedsteforældre og andre gerne vil holde, dikke dikke og med det samme de kommer ind af døren, så styrer de lige over til hende for at snakke, pludre osv. Men det kan hun ikke klare lige nu, hun har brug for tid til at se tingene og familien lidt an og derfor skal de ikke være over hende med det samme, men give hende den tid hun behøver. Hun skal være på din favn, se dem an, mærke at du er helt rolig og stille og roligt vænne sig til dem og når I så har været samme i lidt tid, så har hun måske mod på at komme over til andre og så kan hun komme det:)
På samme måde er det dig der skifter hende, giver hende mad, tager hende op, når hun har sovet osv. når der er gæster eller når I er nogen steder - bedsteforældre og andre kan stå ved siden af, følge med i hvad du gør og på den måde være en del af det der foregår, så jeres datter oplever at de er okay at de er der. Og når hun så bliver lidt ældre og har lært at de andre er okay og at det er trygt nok, så kan de prøve at skifte hendes ble imens du så står ved siden af og beroliger og betrygger og igen og igen signalerer at det er okay - når du signalerer at det er okay og hun kan tage det roligt, ja så lærer hun naturligt at det er okay :)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den beskriver jeg den udvikling din datter går igennem, med fokus på hendes følelser og behov - og giver en forklaring på, hvorfor hun gør som hun gør og hvordan du så skal reagere:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det har givet lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske