Svar: Vil ikke andre

14. november 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Din datter har lige nu en naturligt afstandstagen overfor fremmede og er meget bevidst om hvorvidt hun er i din favn eller i din mor, svigermor eller en andens favn. Det hører med til hendes alder og udvikling jvf. mit sidste svar til dig omkring dette:)

Du kan ikke "hærde" din datter ved at sende hende fra favn til favn. Det bedste du kan gøre er at være der for hende og lade hende blive i din favn. Når hun sidder på dit skød, så vil hun naturligt være mere modig - her er hun hos sin trygge base, hvorfra hun tør møde og undersøge verden, og derfor skal du lade hende være hos dig, når I besøger gæster eller når I har gæster på besøg.

Din datter spejler sig i dig, så hun reagerer på de reaktioner hun får fra dig. Det betyder, at når nogen nærmer sig dig og hende, og hun bliver urolig, så vil hun mærke og se hvordan du reagerer - og jo mere rolig du kan være, jo mere du kan signalere at det er okay, jo mere vil hun så spejle sig i dette og selv finde ud af at det er okay.

Det er også vigtigt at give hende tid. Det er helt naturligt at bedsteforældre og andre gerne vil holde, dikke dikke og med det samme de kommer ind af døren, så styrer de lige over til hende for at snakke, pludre osv. Men det kan hun ikke klare lige nu, hun har brug for tid til at se tingene og familien lidt an ...

Annonce

... og derfor skal de ikke være over hende med det samme, men give hende den tid hun behøver. Hun skal være på din favn, se dem an, mærke at du er helt rolig og stille og roligt vænne sig til dem og når I så har været samme i lidt tid, så har hun måske mod på at komme over til andre og så kan hun komme det:)

På samme måde er det dig der skifter hende, giver hende mad, tager hende op, når hun har sovet osv. når der er gæster eller når I er nogen steder - bedsteforældre og andre kan stå ved siden af, følge med i hvad du gør og på den måde være en del af det der foregår, så jeres datter oplever at de er okay at de er der. Og når hun så bliver lidt ældre og har lært at de andre er okay og at det er trygt nok, så kan de prøve at skifte hendes ble imens du så står ved siden af og beroliger og betrygger og igen og igen signalerer at det er okay - når du signalerer at det er okay og hun kan tage det roligt, ja så lærer hun naturligt at det er okay :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den beskriver jeg den udvikling din datter går igennem, med fokus på hendes følelser og behov - og giver en forklaring på, hvorfor hun gør som hun gør og hvordan du så skal reagere:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det har givet lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer