Svar: Fra ryg til mave - og så den anden vej?
13. november 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Hvor er det bare flot at din dreng er begyndt at trille fra ryg til mave - jeg ved fra dine tidligere breve at han er i behandling for kiss, så det er super fint, at I kan se at han nu begynder at mobilisere sig mere. Det tyder på at behandlingerne har hjulpet ham, dejligt! :)
Du må gerne hjælpe ham med at trille til begge sider, så han ikke kun triller en vej. Du kan evt. vise ham legetøj, som han drejer sig efter, så han på den måde kommer om på siden og videre derfra om på ryggen. Du kan også komme "rasle-sokker" på hans fødder, som han kan kikke efter og få fat i og derved også trille om på siden og derfra til maven. Og du kan prøve at komme rasle-sok på skiftevis højre og venstre fod, for at se om det kan hjælpe ham til at trille både venstre og højre om :)
Med hensyn til at ligge på maven, så er det rigtig godt, hvis I også kan træne dette. På grund af hans nakke, så er han nok ikke så meget for det, men det at behandlingerne hjælper kan gøre det lettere for ham, og hvis du prøver at lægge ham på maven lidt dagligt, så vænner han sig stille og roligt til det. Han skal ikke ligge længe og ikke blive for ked af det og ulykkelig - men bare det at han selv begynder at trille om på maven er super godt.
Når han ligger på maven, så prøv at hjælpe ham med at få hænder og arme ind under overkroppen, så han ligger på albuerne og derved bedre kan løfte sig op. Prøv også at lægge ham foran et spejl, så han kan ligge og kikke på sig selv - det skal være spændende at ligge og kikke på maven. Prøv at lægge en lille pude ind under hans brystkasse, så han på den måde bliver løftet lidt og ikke ligger og banker hovedet i gulvet. Måske har du en ammepude, som han kan ligge på maven på. Og prøv også at lægge dig foran ham, så han kan kikke på dit ansigt :)
Man kan også købe en lamaze drejesskive, som han kan ligge på. Nogle børn elsker det, andre bryder sig ikke om det. Du kan evt. købe en brugt billigere...
Og så kunne du faktisk også købe en stor gymnastikbold, som du også selv kan sidde på. Du kan lægge din dreng på maven hen over bolden og trille ham lidt frem og tilbage, det kan være en rigtig god øvelse og den stimulerer samtidig hans balance:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske