Svar: Min datter på 15 mdr. slår sig selv i hovedet

10. november 2013

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Heje med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter, hvad der sker og dine tanker omkring det hele :)

Det lyder for mig som om at jeres datter slår sig selv, fordi hun mangler ord i en svær situation. Når nogen driller hende, tager legetøjet fra hende, kommer for tæt på, når hun får et nej, forhindres i noget hun gerne vil, - når hun generelt oplever at ting kan være lidt svære, så reagerer hun fysisk med at slå. Det er helt naturligt, fordi hun ikke er ældre end hun er. Hun har ikke ord til at sige "stop", "lad være", "det bryder jeg mig ikke om", "det bliver jeg ked af", "det synes jeg ikke er i orden" osv. Og når hun mangler ord, så reagerer hun naturligt fysisk og altså med at slå især sig selv.

Og faktisk er jeres datter ret god i forhold til sin alder. Hun er kun 15 måneder gammel, men formår allerede nogle gange at stoppe op, sige "ae-ae" i stedet eller holde igen, trække sig og så slå sig selv i stedet for en anden. Det er ret flot, når hun ikke er ældre:)

Det er rigtigt at børn godt kan slå - enten sig selv eller andre - for at få opmærksomhed, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Og derfor synes jeg bestemt ikke at I skal ignorere det, i hvert fald ikke på en måde, hvor I trækker jer fra hende og ikke lytter til, hvad det egentlig er hun prøver at fortælle.

I skal modsat heller ikke give det ekstra meget opmærksomhed, for hvis I farer hen til hende, reagerer voldsomt, hver gang hun gør det - så bliver det ...

Annonce

... naturligt ekstra spændende at udforske den reaktion hun får fra jer og det kan gøre, at hun så bliver ved med at slå og at det således forstærkes.

Derfor er det I skal gøre at aflede hende. Når I ved, at der kan opstå situationer, hvor hun kan reagere med at slå sig selv, så er det vigtigt at I forsøger at forebygge at det sker - og når det sker, så skal I dreje hendes tanker hen på noget andet. Det vil sige få hendes opmærksomhed, få skabt en ny situation, som hiver hende ud af det "at slå", så hun ikke når at forløbe sig eller kommer til at yde skade på sig selv.

Hvis hun en dag bryder så meget sammen, at hun direkte yder skade på sig selv - slår sig selv rigtig hårdt, banker hovedet i gulvet, ind i væggen eller lignende, så skal I forhindre dette og her må I tage hende op og holde hende og med jeres fysiske ro, nærhed og varme få hende til at mærke roen - men det er noget andet end I oplever lige nu - for lige nu skal hun afledes og hjælpes med at få tankerne væk fra det at slå, så det generelt bliver mindre og mindre at det sker :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja - det lyder som om at hun savner sin far rigtig meget lige nu og det har hun naturligvis heller ikke ord til at beskrive - men det er hos jer nok en blandning af alder og udvikling som især spiller ind :)

Håber I kan bruge dette lidt videre og læs også meget gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling". Den giver et meget godt indblik i, hvorfor børn gør som de gør og hvordan vi så skal møde dem :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.