Svar: Brug af sut

8. november 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Karina

Tak for dit brev :)

Det at sutte virker naturligt beroligende på små børn og det hjælper dem ofte til at overgive sig til søvnen. Derfor kan det nogle gange være en god idé at erstatte brystet med sutten lige før hun puttes - det vil sige lirke brystet ud af munden, erstatte med sutten, hun sutter et par gange og falder så i søvn.

Det kan ofte være en god idé at koble sutten på en putteklud. Det kan være en stofble som du trækker igennem suttens ring. Det at have en klud koblet på sutten kan minde lidt om at ligge i din favn, hvor hun har dit tøj ved sit ansigt og dermed bliver overgange til favn og ned, hvor hun skal sove ikke så stor.

Det er dog slet ikke sikker at hun har brug for sutten - nogle børn foretrækker den ægte vare og hvis du ammer hende lige inden hun skal sove, så brystet indgår som en naturlig del af hendes putteritual, så vil hun måske slet ikke have behov for sutten, men vil naturligt vælge den fra, fordi hendes suttebehov bliver stillet tilstrækkeligt ved brystet.

Suttens facon samt om den er lavet af naturgummi eller silikone kan have betydning - sutter er meget forskellige og nogle børn foretrækker ...

Annonce

... langt det ene fremfor det andet. Og det er rigtig fint at du har forsøgt med nogle forskellige, netop for at finde ud af, om der er noget som tiltaler hende mere end andet. Du nævner i dit andet brev, at hun tidligere har fået lidt supplement på flaske - og du kan evt. se efter en sut, der minder om flaskesutten. Så ved du at hun har kunne (og måske stadig kan) finde ud af at sutte på den.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle børn trives bedst med en stor rund sut, andre børn vil hellere have en flad anatomisk sut i naturgummi - og så er der også børn, som helt sutter på silikonesutter, som jo også kan være både flade og runde. På et tidspunkt lavede Nuby en gennemsigtig sut, som nogle ammebørn accepterede godt - men jeg tror desværre ikke den findes på markedet mere. Nogle har glæde af at vælge en sut, der er et nummer større end barnets alder - det kan virke som om at den større sut lettere bliver i munden. Og igen, andre børn får kvalme af den store sut, men acceptere en mindre sut - altså ingen faste regler, desværre:) Hvis du har haft størst held med en store runde, så bliv ved med at forsøge med den og se om ikke det så lykkes hen af vejen.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder