Svar: Brug af sut
8. november 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :)
Det at sutte virker naturligt beroligende på små børn og det hjælper dem ofte til at overgive sig til søvnen. Derfor kan det nogle gange være en god idé at erstatte brystet med sutten lige før hun puttes - det vil sige lirke brystet ud af munden, erstatte med sutten, hun sutter et par gange og falder så i søvn.
Det kan ofte være en god idé at koble sutten på en putteklud. Det kan være en stofble som du trækker igennem suttens ring. Det at have en klud koblet på sutten kan minde lidt om at ligge i din favn, hvor hun har dit tøj ved sit ansigt og dermed bliver overgange til favn og ned, hvor hun skal sove ikke så stor.
Det er dog slet ikke sikker at hun har brug for sutten - nogle børn foretrækker den ægte vare og hvis du ammer hende lige inden hun skal sove, så brystet indgår som en naturlig del af hendes putteritual, så vil hun måske slet ikke have behov for sutten, men vil naturligt vælge den fra, fordi hendes suttebehov bliver stillet tilstrækkeligt ved brystet.
Suttens facon samt om den er lavet af naturgummi eller silikone kan have betydning - sutter er meget forskellige og nogle børn foretrækker langt det ene fremfor det andet. Og det er rigtig fint at du har forsøgt med nogle forskellige, netop for at finde ud af, om der er noget som tiltaler hende mere end andet. Du nævner i dit andet brev, at hun tidligere har fået lidt supplement på flaske - og du kan evt. se efter en sut, der minder om flaskesutten. Så ved du at hun har kunne (og måske stadig kan) finde ud af at sutte på den.
Nogle børn trives bedst med en stor rund sut, andre børn vil hellere have en flad anatomisk sut i naturgummi - og så er der også børn, som helt sutter på silikonesutter, som jo også kan være både flade og runde. På et tidspunkt lavede Nuby en gennemsigtig sut, som nogle ammebørn accepterede godt - men jeg tror desværre ikke den findes på markedet mere. Nogle har glæde af at vælge en sut, der er et nummer større end barnets alder - det kan virke som om at den større sut lettere bliver i munden. Og igen, andre børn får kvalme af den store sut, men acceptere en mindre sut - altså ingen faste regler, desværre:) Hvis du har haft størst held med en store runde, så bliv ved med at forsøge med den og se om ikke det så lykkes hen af vejen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske