Svar: Når baby ikke hiver sig selv op
22. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev :)
Det er nok en god idé ikke at støvsuge nettet tyndt for undersøgelser, for du risikerer som du skriver, at blive skræmt fra vid og sans.
Alle situationer er forskellige og der kan være flere grunde til, at din dreng endnu ikke kan holde hovedet selv i midtstilling, når du løfter ham op i armene. En forklaring kunne f.eks. være at han ikke har ligget særlig meget på maven på grund af sin Kiss-Kidd diagnose, en anden forklaring kunne være at han ikke har tumlet særlig meget rundt på gulvet, men har siddet for meget i skråstol eller lignende.
Han er dog stadig kun 4 måneder og har tid til at øve sig, og det vigtigste lige nu er, at du er opmærksom på at han skal stimuleres rigtig godt motorisk, så han hjælpes til at bruge sig selv fysisk - herunder at ligge så meget på maven som muligt, fordi han i maveliggende stilling får styrket musklerne i nakke, skuldre og ryg - og derudover en god øvelse, at du holder ham i armene og hjælper ham med at komme op at sidde og derefter op at stå.
Og så skal du naturligvis tillade dig selv at spørge din kiropraktor, hvad hun mener, når hun siger "det er alvorligt". Du skal ikke være bange for at spørge, men turde spørge ind til, hvad det er og få en snak omkring det :) Det er en meget uheldig kommentar til en naturligt bekymret mor, og man skal ikke sige sådan, hvis man ikke har en rigtig god grund til det og mener der er grund til at gå nærmere ind i det og få det undersøgt.
Jeg synes at du, næste gang I har en tid hos kiropraktoren skal sige "jeg har været rigtig bekymret, siden jeg var her sidst, fordi du sagde at det kunne være alvorligt. Jeg har søgt på nettet og det bliver jeg ikke mindre bekymret af - så hvad er det egenlig du mener?".
Derudover vil jeg anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse om den udvikling din dreng går igennem og hvordan du kan møde ham - når du læser, så vil du måske nogle gange føle, at der er noget han skal lære og som I derfor skal øve, andre gange vil du føle at "her er han rigtig godt med" og det er super :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske