Svar: Når baby ikke hiver sig selv op

22. oktober 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære søde du

Tak for dit brev :)

Det er nok en god idé ikke at støvsuge nettet tyndt for undersøgelser, for du risikerer som du skriver, at blive skræmt fra vid og sans.

Alle situationer er forskellige og der kan være flere grunde til, at din dreng endnu ikke kan holde hovedet selv i midtstilling, når du løfter ham op i armene. En forklaring kunne f.eks. være at han ikke har ligget særlig meget på maven på grund af sin Kiss-Kidd diagnose, en anden forklaring kunne være at han ikke har tumlet særlig meget rundt på gulvet, men har siddet for meget i skråstol eller lignende.

Han er dog stadig kun 4 måneder og har tid til at øve sig, og det vigtigste lige nu er, at du er opmærksom på at han skal stimuleres rigtig godt motorisk, så han hjælpes til at bruge sig selv fysisk - herunder at ligge så meget på maven som muligt, fordi han i maveliggende stilling får styrket musklerne i nakke, skuldre og ryg - og derudover en god øvelse, at du holder ham i armene og hjælper ham med at komme op at sidde og derefter op at stå.

Og så skal du naturligvis tillade dig ...

Annonce

... selv at spørge din kiropraktor, hvad hun mener, når hun siger "det er alvorligt". Du skal ikke være bange for at spørge, men turde spørge ind til, hvad det er og få en snak omkring det :) Det er en meget uheldig kommentar til en naturligt bekymret mor, og man skal ikke sige sådan, hvis man ikke har en rigtig god grund til det og mener der er grund til at gå nærmere ind i det og få det undersøgt.

Jeg synes at du, næste gang I har en tid hos kiropraktoren skal sige "jeg har været rigtig bekymret, siden jeg var her sidst, fordi du sagde at det kunne være alvorligt. Jeg har søgt på nettet og det bliver jeg ikke mindre bekymret af - så hvad er det egenlig du mener?".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover vil jeg anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse om den udvikling din dreng går igennem og hvordan du kan møde ham - når du læser, så vil du måske nogle gange føle, at der er noget han skal lære og som I derfor skal øve, andre gange vil du føle at "her er han rigtig godt med" og det er super :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder