Svar: Baby frustration
19. oktober 2013
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og dine tidligere breve :) Du har meget fint holdt dig til et eller få emner per brev, ingen problemer der.
Det er helt rigtigt set, at din dreng godt kan blive frustreret over manglende evner og man kan godt forstå at det er hårdt. Men nogle gange er det netop frustrationen, som så får ham til at mobilisere de sidste kræfter, der gør at tingene lykkes for ham.
Det vil sige at lige nu, hvor han f.eks. skal øve sig i at trille både fra mave til ryg og fra ryg til mave, ja så bliver han naturligt frustreret. Han græder frustreret, kæmper, sparker fra med benene, slår ud med armene, drejer måske hovedet fra side til side og pludselig lykkes det - han får sig vendt og trillet rundt. Derfor skal du nogle gange lade ham ligge og kæmpe lidt, for at se om det kan lykkes for ham.
Andre gange skal du naturligvis være der, hjælpe ham med at det skal lykkes, fordi det er for hårdt for ham at kæmpe selv, og han har brug for mere tid til at lære det. Nogle gange skal du tage ham op, trøste ham og berolige ham, og så kan I forsøge igen senere, andre gange skal du hjælpe ham ved at lejre ham med en pude eller ved at bevæge hans ben eller få ham til at kikke efter legetøj eller lignende - som så får ham til at dreje/trille rundt.
Han vil naturligt de næste måneder have perioder, hvor han har brug for din hjælp og i takt med at han bliver ældre, mestrer flere ting motorisk, forstår hvad du siger osv., så vil du naturligt nogle gange kunne nøjes med at motivere ham med din stemme "prøv igen skat" eller "hovsa, op igen skat" eller lignende og han forsøger sig så igen, mærker at du tror på at han kan - også selvom det er svært og han måske bliver frustreret og ked af det.
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den får du et godt indblik i hvordan han oplever verden og hvordan du kan hjælpe ham videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske