Svar: Baby frustration

19. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev - og dine tidligere breve :) Du har meget fint holdt dig til et eller få emner per brev, ingen problemer der.

Det er helt rigtigt set, at din dreng godt kan blive frustreret over manglende evner og man kan godt forstå at det er hårdt. Men nogle gange er det netop frustrationen, som så får ham til at mobilisere de sidste kræfter, der gør at tingene lykkes for ham.

Det vil sige at lige nu, hvor han f.eks. skal øve sig i at trille både fra mave til ryg og fra ryg til mave, ja så bliver han naturligt frustreret. Han græder frustreret, kæmper, sparker fra med benene, slår ud med armene, drejer måske hovedet fra side til side og pludselig lykkes det - han får sig vendt og trillet rundt. Derfor skal du nogle gange lade ham ligge og kæmpe lidt, for at se om det kan lykkes for ham.

Andre gange skal du naturligvis være der, hjælpe ham med at det skal lykkes, fordi det er for hårdt for ham at kæmpe selv, og han har brug for mere ...

Annonce

... tid til at lære det. Nogle gange skal du tage ham op, trøste ham og berolige ham, og så kan I forsøge igen senere, andre gange skal du hjælpe ham ved at lejre ham med en pude eller ved at bevæge hans ben eller få ham til at kikke efter legetøj eller lignende - som så får ham til at dreje/trille rundt.

Han vil naturligt de næste måneder have perioder, hvor han har brug for din hjælp og i takt med at han bliver ældre, mestrer flere ting motorisk, forstår hvad du siger osv., så vil du naturligt nogle gange kunne nøjes med at motivere ham med din stemme "prøv igen skat" eller "hovsa, op igen skat" eller lignende og han forsøger sig så igen, mærker at du tror på at han kan - også selvom det er svært og han måske bliver frustreret og ked af det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den får du et godt indblik i hvordan han oplever verden og hvordan du kan hjælpe ham videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder