Brev:
Søvn om dagen og amning
19. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Søvn om dagen og amning
Hej Helen.
Lige et par spørgsmål vedr. Min dejlige søn.
Jeg fødte min søn d. 13 juni ved akut kejsersnit. Han sad fast i bækkenet og der blev forsøgt med sugekop uden held. Han var en fin dreng på 3480 g og er nu en stor dreng på ca 8 kg. Han bliver ammet fuldt ud og trives godt.
Han sover godt om natten og bliver ammet 2-3 gange. Han sover omkring 19-20
til 8-9 om morgen. Han har altid sovet godt om natten siden han blev født dvs. Kun afbrudt af amning. Han sover i sin tremmeseng og når jeg har ammet ham, så kan jeg lægge ham tilbage i hans seng, hvor han sover videre efter lidt tid. Jeg kan også skifte ham og derefter lægge ham i seng igen og her skal jeg kun lige holde en hånd på hans mave.
Jeg har dog det problem, at jeg ikke kan få ham til at sove om dagen. Han bliver typisk træt efter 1 og 45 min hermed gaber han og gnider øjne.
Jeg har forsøgt at putte ham, men han græder voldsomt og tager ham selvfølgelig op. Jeg kan kun få ham til at sove ved at hoppe med ham på en bold, men her græder han også lidt. Jeg har forsøgt at nusse ham og holde en hånd på maven. Synge eller nynne lidt, men intet hjælper.
Når jeg så efter ca. 10 min hoppen har fået ham til at sove, så sover han max 40 min.
Jeg har forsøgt flere gange at lulle ham videre i søvnen. Det har måske lykkes 1 ud af 10. Nogen gange er de 40 min nok og han er frisk og glad, men for det meste bliver han mere pjevset og vil derfor hænge i mine arme. Her skal det lige siges, at han skal holdes så han vender ud mod verden. Han bliver sur hvis det er ind mod mig.
Jeg bliver derfor nødt til at danse rundt med ham på armen eller hoppe med ham indtil han sover igen. Han er ikke særlig god til sin sut og tager den kun hvis han er meget træt eller ked.
Jeg ammer ham jo som sagt og her vil han kun tage brystet efter han er faldet i søvn i mine arme. Hermed må jeg tit liste sutten ud af hans mund og give ham brystet. Her spiser han altid godt. Når han er færdig lægger jeg ham fx. I trille posen. Her opstår tit det problem at han vågner og græder eller virker helt vildt frisk og jeg kan derfor ikke få ham til at sove.
Han spiser altid efter han har sovet uanset om han kun har sovet 10 min. Jeg har forsøgt at få ham til at spise imens han er vågen, men her bliver han bare gal og skriger helt vildt. Da han var mindre ville han godt spise når han var vågen. Har forsøgt at ligge ned, men hjælper heller ikke.
Jeg ammer han liggende om natten og inden han bliver puttet til nat. Det går uden problemer og kan også ligge ned og amme ham efter han har sovet.
Jeg vil derfor høre om, jeg kan gøre noget anderledes, så han kan sove længere om dagen? Og hvordan kan jeg putte ham uden han skal hoppes med? Har du nogle råd så jeg kan få ham til at spise når han er vågen?
Jeg har forsøgt at gå med barnevognen, men det fungerer ikke, idet han ikke gider sin barnevogn. Han gider kun være der i kort tid dvs at enten keder han sig og vil op og se verden. Ellers er han træt og vil ikke sove der.
Jeg er selvfølgelig glad for han sover godt om natten, men må indrømme at jeg er en smule frustreret over ikke at have noget tid til mig selv om dagen eller det huslige. Han kan dog nogle dage lege på legetæppet eller i kravlegården i en halv time. Hvilket er dejligt:-)
Glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
den frustreret mor;-)