Svar: Hvor længe ad gangen må baby underholde sig selv?

10. september 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære lillepigens mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres datter er rigtig godt igang motorisk og nyder at kravle rundt på gulvet, krybe over Bobles møbler, trække sig op, få fat i legetøj osv. og det lyder super fint. Det er rigtig dejligt og helt okay, at hun på den måde kan aktivere sig selv imens du lægger tøj sammen, laver mad, stryger osv.

Men du skal naturligvis være i nærheden, kommunikere med hende imens. Hun skal være inden for synsvidde og skal kunne pludre med dig, hvor du svarer tilbage. Ligesom du naturligt i løbet af dagen skal hjælpe hende med sproget. Det er vigtigt at du taler til hende, så dagen ikke foregår i stilhed :) Sæt ord på ting du gør sammen med hende "nu skal du have bluse på", "først den ene arm igennem", "over hovedet - borte tit-tit" osv. Ligesom du skal tale om ting I går forbi, når du triller tur i barnevognen "hov der kom en stor bus", "se der er en hund, vov-vov siger den", "se fuglen - pip-pip" osv. Og det samme når I spiser - det er vigtigt at du sætter ord på maden og fortæller hvad det er og at det smager godt "mmm mam-mam, dejlig mælk" osv.

Med den alder hun har nu vil hun naturligt begynde at pludre mere og mere i stavelser og du må gerne hjælpe hende med dette "ma-ma", "da-da", "ba-ba" osv. og de næste måneder frem mod 1 års alderen vil hun begynde at gå fra pludren til sludren f.eks. "ma-ba", "da-ba", "ne-ni", "di-da"... Og du må gerne sludre med hende, gentage det hun siger og også sige nye ting, som hun ...

Annonce

... kan lytte til og prøve at svare på :)

Og det er på samme måde også rigtig godt at synge fagtesange for hende, hvor du samtidig med at du synger også bruger dine hænder eller f.eks. cykler med hendes ben osv. når du f.eks. synger "hjulene på bussen drejer rundt, rundt, rundt" ...

En anden god leg til denne alder er "ride ranke". Hvor hun ridder på dine lår - og hvor hun hopper hurtigere og hurtigere efter hvem der kommer riddende og tilsidst "falder ned" mellem dine ben. Først kom bondens hest - gumbelis, tumbelis, gumbelis - så kom herremandens hest - trav, trav, trav og så kom kongens hest - hoppigaloppi, hoppigaloppi og ihhh - ned mellem benene. Bevægelserne på lårene bliver hurtigere og forventningens glæde er stor, fordi hun lærer at hun pludselig 'falder'.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også lege "gi-og-tag leg", det styrker sproget og er også mental stimulering. Du rækker hende et stykke legetøj, siger værsgo´, rækker hånden frem og siger "tak" og på den måde kan I skiftevis modtage og give:)

Så ja - hun må naturligvis gerne aktivere sig selv i nærheden af dig, når du har noget praktisk der skal laves i hverdagen, men det er vigtigt at du også snakker med hende og sørger for at stimulere hende på en måde, hvor I har direkte og tæt kontakt :) Mon ikke du allerede gør det ...:)

Det er svært at sætte præcis tid på, hvor meget hun kan ligge for sig selv, men det er naturligvis helt okay og dejligt, at hun kan det en gang imellem :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.