Svar: Hvor længe ad gangen må baby underholde sig selv?
10. september 2013
Alder:
8 mdr.
Kære lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter er rigtig godt igang motorisk og nyder at kravle rundt på gulvet, krybe over Bobles møbler, trække sig op, få fat i legetøj osv. og det lyder super fint. Det er rigtig dejligt og helt okay, at hun på den måde kan aktivere sig selv imens du lægger tøj sammen, laver mad, stryger osv.
Men du skal naturligvis være i nærheden, kommunikere med hende imens. Hun skal være inden for synsvidde og skal kunne pludre med dig, hvor du svarer tilbage. Ligesom du naturligt i løbet af dagen skal hjælpe hende med sproget. Det er vigtigt at du taler til hende, så dagen ikke foregår i stilhed :) Sæt ord på ting du gør sammen med hende "nu skal du have bluse på", "først den ene arm igennem", "over hovedet - borte tit-tit" osv. Ligesom du skal tale om ting I går forbi, når du triller tur i barnevognen "hov der kom en stor bus", "se der er en hund, vov-vov siger den", "se fuglen - pip-pip" osv. Og det samme når I spiser - det er vigtigt at du sætter ord på maden og fortæller hvad det er og at det smager godt "mmm mam-mam, dejlig mælk" osv.
Med den alder hun har nu vil hun naturligt begynde at pludre mere og mere i stavelser og du må gerne hjælpe hende med dette "ma-ma", "da-da", "ba-ba" osv. og de næste måneder frem mod 1 års alderen vil hun begynde at gå fra pludren til sludren f.eks. "ma-ba", "da-ba", "ne-ni", "di-da"... Og du må gerne sludre med hende, gentage det hun siger og også sige nye ting, som hun kan lytte til og prøve at svare på :)
Og det er på samme måde også rigtig godt at synge fagtesange for hende, hvor du samtidig med at du synger også bruger dine hænder eller f.eks. cykler med hendes ben osv. når du f.eks. synger "hjulene på bussen drejer rundt, rundt, rundt" ...
En anden god leg til denne alder er "ride ranke". Hvor hun ridder på dine lår - og hvor hun hopper hurtigere og hurtigere efter hvem der kommer riddende og tilsidst "falder ned" mellem dine ben. Først kom bondens hest - gumbelis, tumbelis, gumbelis - så kom herremandens hest - trav, trav, trav og så kom kongens hest - hoppigaloppi, hoppigaloppi og ihhh - ned mellem benene. Bevægelserne på lårene bliver hurtigere og forventningens glæde er stor, fordi hun lærer at hun pludselig 'falder'.
Du kan også lege "gi-og-tag leg", det styrker sproget og er også mental stimulering. Du rækker hende et stykke legetøj, siger værsgo´, rækker hånden frem og siger "tak" og på den måde kan I skiftevis modtage og give:)
Så ja - hun må naturligvis gerne aktivere sig selv i nærheden af dig, når du har noget praktisk der skal laves i hverdagen, men det er vigtigt at du også snakker med hende og sørger for at stimulere hende på en måde, hvor I har direkte og tæt kontakt :) Mon ikke du allerede gør det ...:)
Det er svært at sætte præcis tid på, hvor meget hun kan ligge for sig selv, men det er naturligvis helt okay og dejligt, at hun kan det en gang imellem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske