Hvor længe ad gangen må baby underholde sig selv?

10. september 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hvor længe ad gangen må baby underholde sig selv?

Hej Helen.

Vores datter er 8,5 mdr. og rigtig god til at underholde sig selv. Hun begyndte for alvor at kravle for en uge siden og tumler rundt på gulvet med sine legesager, Bobles figurer osv. Hun hiver sig op på knæ ved sofabord, tvbord osv.
Når hun bliver brokkende og søger os, er det som regel tegn på træthed eller sult.
Når hun gennemgår et tigerspring/udvikler sig hurtigt, er hun noget mere pylret, og her underholder vi af den grund mere. Så bliver der bla. læst bøger og sunget.

Hun pludrer og ...

Annonce

... 'snakker' vældigt, mens hun tumler afsted.

Mit spørgsmål er om det er i orden, at hun selv tumler rundt uden underholdning fra vores side? Vi er selvfølgelig glade for, at hun er så god til at aktivere sig selv, men jeg kommer i tvivl om, hvorvidt hun bliver stimuleret nok - særligt ift. sproget. Vi snakker selvfølgelig med hende og sætter ord på, hvad hun laver, men oftest er vi selv igang med andet foretagende imens (vasketøj, sy-projekter, strygetøj osv).

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
lillepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.