Svært at være tre år

11. september 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Svært at være tre år

Hej Helen

Ja så skriver jeg til dig igen.

Vores søn er nu 3,5 år, trives i børnehaven, spiser og sover godt, samt har et meget flot sprog.

Grunden til at jeg skriver til dig er bekymringer om hvorvidt vi tackler de konflikter vi har med vores søn. Der er for tiden mange konflikter, og selv om det er normalt nok i den alder, så bekymrer de mig alligevel.

Vores søn udfordrer i den grad sproget, så ord som tissemand osv bliver flittigt brugt. Vi plejer at sige at vi ikke vil høre det, men at det må han sige inde på sit værelse. Her er det så at han enten fjoller eller bliver sur og siger at vi er dumme. I det hele taget ser jeg, at han nogen gange har et negativt selvbillede, f.eks i går hvor jeg har købt nyt tøj og sko til ham, da han prøver det på er han glad, men da jeg så siger højt at han bare er flot og sej, så sker der det at han kaster med tøjet og siger at tøjet er dumt. Jeg tænker at han måske blev lidt usikker i situationen, og derfor reagere sådan, men jeg syntes det er svært at han skifter så hurtigt.

Jeg syntes vi gør alt for at rose ham, og vise at vi elsker ham, give ham en masse posivt og gode oplevelser, for at "opveje" de nejer han bliver mødt med, for dem er der også en del af, da han er en rigtig dreng der ikke ser farer.

Han deltager fint i de daglige gøremål ...

Annonce

... og er nu hver aften med til at lave sin madpakke til næste dag, for at give ham oplevelsen af at kunne en masse og være betydningsfuld.

Vi har for kort tid siden fået kat nr. to, den er vores søn meget optaget af, men gang på gang er han alt for voldsom over for katten, selv om vi guider ham.

Vi er begyndt på at hvis han f.eks. snakker rigtigt grimt og bliver ved så sætter vi ham ind et par minutter i gæsteværelset, for så bagefter kort at snakke om hvorfor han kom derind, bagefter krammer vi og så er det glemt, men er det en dum måde at gøre det på? Det er vi begyndt på fordi vi ikke ville skælde så meget ud, og oplever at det er en god måde at bevare roen på for begge parter. Jeg anerkender også nogle gange at situationen er dum, når han giver udtryk for det, men det er det hurtige skift i hans humør der bekymre mig.

Endvidere så oplever jeg at han fjoller meget når han bliver usikker, f.eks hvis vi får gæster, hvordan kan jeg hjælpe ham til at bevare roen lidt mere frem for at fjolle?
I børnehaven siger de at det går godt, men at han også i perioder fjoller meget og har svært ved at stoppe, når de ber ham om det.

Ja, pointen er at jeg oplever en ubalance i vores søn lige nu og vil SÅ gerne hjælpe ham. Endvidere tvivler jeg på om vi gør det rigtige for ham.

Mange bekymringer herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!