Brev:
Svært at være tre år
11. september 2013
Alder:
3 år, 7 mdr.
Svært at være tre år
Hej Helen
Ja så skriver jeg til dig igen.
Vores søn er nu 3,5 år, trives i børnehaven, spiser og sover godt, samt har et meget flot sprog.
Grunden til at jeg skriver til dig er bekymringer om hvorvidt vi tackler de konflikter vi har med vores søn. Der er for tiden mange konflikter, og selv om det er normalt nok i den alder, så bekymrer de mig alligevel.
Vores søn udfordrer i den grad sproget, så ord som tissemand osv bliver flittigt brugt. Vi plejer at sige at vi ikke vil høre det, men at det må han sige inde på sit værelse. Her er det så at han enten fjoller eller bliver sur og siger at vi er dumme. I det hele taget ser jeg, at han nogen gange har et negativt selvbillede, f.eks i går hvor jeg har købt nyt tøj og sko til ham, da han prøver det på er han glad, men da jeg så siger højt at han bare er flot og sej, så sker der det at han kaster med tøjet og siger at tøjet er dumt. Jeg tænker at han måske blev lidt usikker i situationen, og derfor reagere sådan, men jeg syntes det er svært at han skifter så hurtigt.
Jeg syntes vi gør alt for at rose ham, og vise at vi elsker ham, give ham en masse posivt og gode oplevelser, for at "opveje" de nejer han bliver mødt med, for dem er der også en del af, da han er en rigtig dreng der ikke ser farer.
Han deltager fint i de daglige gøremål og er nu hver aften med til at lave sin madpakke til næste dag, for at give ham oplevelsen af at kunne en masse og være betydningsfuld.
Vi har for kort tid siden fået kat nr. to, den er vores søn meget optaget af, men gang på gang er han alt for voldsom over for katten, selv om vi guider ham.
Vi er begyndt på at hvis han f.eks. snakker rigtigt grimt og bliver ved så sætter vi ham ind et par minutter i gæsteværelset, for så bagefter kort at snakke om hvorfor han kom derind, bagefter krammer vi og så er det glemt, men er det en dum måde at gøre det på? Det er vi begyndt på fordi vi ikke ville skælde så meget ud, og oplever at det er en god måde at bevare roen på for begge parter. Jeg anerkender også nogle gange at situationen er dum, når han giver udtryk for det, men det er det hurtige skift i hans humør der bekymre mig.
Endvidere så oplever jeg at han fjoller meget når han bliver usikker, f.eks hvis vi får gæster, hvordan kan jeg hjælpe ham til at bevare roen lidt mere frem for at fjolle?
I børnehaven siger de at det går godt, men at han også i perioder fjoller meget og har svært ved at stoppe, når de ber ham om det.
Ja, pointen er at jeg oplever en ubalance i vores søn lige nu og vil SÅ gerne hjælpe ham. Endvidere tvivler jeg på om vi gør det rigtige for ham.
Mange bekymringer herfra