Svar: Kryber i stedet for at kravle

5. september 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det er en rigtig god idé at I forsøger at hjælpe jeres dreng med at kravle, det er vigtigt for hans evne til at krydskoordinere - og hvis det så ikke lykkes, og han ender med at rejse sig og gå, så må han lære at kravle og krydskoordinere senere hen. Men kan i få ham til det nu, vil det være rigtig godt.

Bevægelse har betydning for motorikken. Jo mere I kan dreje ham, vugge ham, trille ham, vende ham i alle retninger, jo bedre er det. Vi har i øret en snegl, hvori der er væske. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for vores motorik og derfor skal børn tumles med - også gerne gynges og vendes på hovedet, fordi de derved får styrket deres motorik.

Det kan derfor hjælpe ham, hvis I begynder at trille rigtig meget med ham. Han kan have glæde af en babygynge (ikke hoppegynge), af den slags, hvor han sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. Han kan også have glæde af en bilibo eller tummelumsk (kan nogle gange købes billigere brugt) og I skal danse med ham osv. så han rigtig bliver bevæget :)

Det lyder som om at I har trægulve eller i hvert fald glatte gulve, når han kan trække sig af sted på ...

Annonce

... maven. Og det kan faktisk nogle gange gøre det sværere at lære at kravle. Det kan derfor være en god idé at besøge nogen som har et fastliggende gulvtæppe, ligesom store gulvbrikker kan lægges på gulvet, så han har et kravle/legeområde. Det vil også være en rigtig god idé at lade ham prøve med bare ben, fordi han så ikke glider så let.

Prøv også at se på gobabygo.dk som laver knæbeskyttere og strømpebukser, der er skridsikre. Det kan også være en rigtig god idé, ligesom et par små kravlesko eller sutsko i skind med skridsikre såler vil være godt - også nu, hvor han gerne vil rejse sig, så er det vigtigt at han kan stå helt fast.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hjælp ham op i kravlestilling, sæt jer bag ham og hold ham om livet og hjælp ham så med at rokke frem og tilbage. Det er fra den rokkende stilling, at han pludselig finder ud af at flytte arm og ben og dermed finder ud af at kravle. Det kræver lang tids rokken, før den pludselig er der og det vil være en rigtig god idé at øve det hver dag i en periode og se om ikke det så hjælper ham :)

Og som sagt - lykkes det ikke, så har I gjort hvad I kunne og så må han lære det senere hen :)

Fortsat held og lykke med ham - og rigtig god tumleweekend!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.