Svar: Kryber i stedet for at kravle
5. september 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det er en rigtig god idé at I forsøger at hjælpe jeres dreng med at kravle, det er vigtigt for hans evne til at krydskoordinere - og hvis det så ikke lykkes, og han ender med at rejse sig og gå, så må han lære at kravle og krydskoordinere senere hen. Men kan i få ham til det nu, vil det være rigtig godt.
Bevægelse har betydning for motorikken. Jo mere I kan dreje ham, vugge ham, trille ham, vende ham i alle retninger, jo bedre er det. Vi har i øret en snegl, hvori der er væske. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for vores motorik og derfor skal børn tumles med - også gerne gynges og vendes på hovedet, fordi de derved får styrket deres motorik.
Det kan derfor hjælpe ham, hvis I begynder at trille rigtig meget med ham. Han kan have glæde af en babygynge (ikke hoppegynge), af den slags, hvor han sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. Han kan også have glæde af en bilibo eller tummelumsk (kan nogle gange købes billigere brugt) og I skal danse med ham osv. så han rigtig bliver bevæget :)
Det lyder som om at I har trægulve eller i hvert fald glatte gulve, når han kan trække sig af sted på maven. Og det kan faktisk nogle gange gøre det sværere at lære at kravle. Det kan derfor være en god idé at besøge nogen som har et fastliggende gulvtæppe, ligesom store gulvbrikker kan lægges på gulvet, så han har et kravle/legeområde. Det vil også være en rigtig god idé at lade ham prøve med bare ben, fordi han så ikke glider så let.
Prøv også at se på gobabygo.dk som laver knæbeskyttere og strømpebukser, der er skridsikre. Det kan også være en rigtig god idé, ligesom et par små kravlesko eller sutsko i skind med skridsikre såler vil være godt - også nu, hvor han gerne vil rejse sig, så er det vigtigt at han kan stå helt fast.
Hjælp ham op i kravlestilling, sæt jer bag ham og hold ham om livet og hjælp ham så med at rokke frem og tilbage. Det er fra den rokkende stilling, at han pludselig finder ud af at flytte arm og ben og dermed finder ud af at kravle. Det kræver lang tids rokken, før den pludselig er der og det vil være en rigtig god idé at øve det hver dag i en periode og se om ikke det så hjælper ham :)
Og som sagt - lykkes det ikke, så har I gjort hvad I kunne og så må han lære det senere hen :)
Fortsat held og lykke med ham - og rigtig god tumleweekend!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske