Svar: Temperamentsfuldt barn - 4 mdr.

9. juli 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anja

Tak for dit brev :)

Det er dejligt at høre at jeres dreng er undersøgt og at lægerne har sagt, at han ikke har ondt - så langt så godt, så ved du jo det. Hvis han, som du tænker, er særligt sensitiv eller det man kalder for en high need baby, så skal du naturligvis forholde dig til det - og nej, ingen af delene er noget man vokser fra, men billedet ændrer sig og det er ikke sådan at din dreng vil græde og være voldsomt temperamentsfuld altid - faktisk er der tale om rigtigt skønne børn - uanset om de er særligt sensitive eller high need:)

Særligt sensitive børn er børn, der bearbejder indtryk med større dybde. De reagerer ofte med særlig følsomhed over for lyde, synsindtryk og berøring. De påvirkes tydeligt af større forsamlinger og reagerer også, hvis der er støj fra radio, tv, køkkenmaskiner eller andet. De bryder sig ikke om tøj, der kradser, og reagerer også meget let på berøring.

De særligt sensitive børn bliver let påvirkede af andres følelser, - hvis du er ked af det, stresset, mangler overskud - så bliver din dreng også mere ked af det og urolig. Og modsat - hvis du er rolig, glad og i harmoni, så vil dette også påvirke ham, så han bliver gladere - han vil reagere tydeligt og hurtigere end andre på de følelser som omgivelserne udtrykker. Disse børn vil ofte have meget let til tåre, til vrede og frustration, men de vil også have meget let ved at lade sig begejstre og kan bryde ud i den dejligste latter - og det er også ofte meget tænksomme børn.

Når man er særligt sensitiv, så er man bærer af et gen for særlig sensitivitet. Det er altså medfødt og ikke noget man vokser fra. Det bedste du kan gøre er at forsøge at skabe nogenlunde fast rammer og rutiner. Jo mere genkendelighed, jo mere ro. Særligt sensitive børn har brug for tid til at tilpasse sig nye situationer. De trives overvejende bedst med en forudsigelighed, så de ved, hvad de kan forvente og hvornår. Sker der for store ændringer eller for store skift i hverdagen, vil din dreng begynde at græde.

Det er lidt anderledes med high need babies. Dette begreb dækker over spædbørn, som på én gang både er super-sensitive, intense, krævende, svære at tilfredsstille, svære at få til at spise og svære at få til at sove. De pylrer, hænger på armen og vil samtidig ikke være i favn ...

High need-babyer har et meget højt aktivitetsniveau og er utrolig meget på. Det betyder, at de er særligt opmærksomme på, hvad der sker omkring dem. De bliver meget let forstyrret, lader sig ofte distrahere og kan have svært ved at koncentrere sig om en ting ad gangen. F.eks. ...

Annonce

... når de skal spise - jeres dreng vil måske ikke tage imod flasken, han afviser den, men I nøder ham af flere gange og pludselig tager han imod og sluger 150 ml - og I tænker "du er jo sulten, hvorfor stritter du imod?!".

High need babies græder ofte også mere end andre børn og deres gråd er mere intens og vedholdende. Og på samme måde er de også mere glade, når de er i godt humør - faktisk virker det oftet som om at de enten græder voldsomt eller griner hjerteligt, der er ligesom ikke nogen mellemvej. Der er stor udtryksfuldhed i deres følelser, og det virker ofte, som om de føler ting dybere og derfor reagerer mere kraftfuldt.

Disse børn sover ofte også mindre end andre børn på samme alder. De har svært ved at overgive sig til søvnen og de har svært ved at sove - søvnen bliver ofte afbrudt. Og de har brug for stor fysisk kontakt og nærhed for at sove. Disse børn accepterer sjældent en substitut for mor – det er mors favn, mors nærhed, der virker. Og samtidig så vil disse børn ofte også have protester mod at blive holdt. Hvor de fleste børn vil putte sig ind til deres mor eller far og falde helt til ro omsluttet af forældrenes arme, så vil high need babyer ofte ikke putte sig. De stritter imod, vil ofte heller ikke lade sig svøbe, men græder og protesterer højlydt, når du prøver at samle dem og putte dem enten med dine arme eller i et klæde.

High need babier er følsomme overfor forandringer og reagerer med gråd, hvis der er mange skift i hverdagen - men de trives samtidig ikke hvis dagen i dag ligner dagen i går. Det er mange forskellige ting der hjælper og trøster fra dag til dag, så det der virker den ene dag, virker pludselig ikke den næste - og det er en ekstra udfordring for forældre, at finde ud af, hvad der mon vil fungere bedst for barnet.

Jeg tænker at det kan hjælpe dig at læse lidt om disse børn - både de særligt sensitive og dem man kalder high need babies og der er flere muligheder:

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

"Helens bog om gråd og trøst" - i den beskriver jeg gråd hos børn i alderen 0-4 år og hvordan vi kan trøste dem. Og jeg kommer også ind på de særligt sensitive børn og high need babies, børn med kolik osv.

"Særligt sensitive børn" af Elaine Aron. Du finder den i min bogguide under "udvikling".

"Signal stærke børn" af Anja Sigvard Nielsen. En helt ny bog, som jeg endnu ikke har nået at læse ...

"Babykaos" af Tine Schrøder Lunøe. Du finder den i min bogguide under "personlige beretninger". Se også hjemmesiden af samme navn.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder