Putning - 10 mdr.

9. juli 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Putning - 10 mdr.

Kære Helen,

Tak for dit svar på mit seneste brev, det gav ro på i forhold til at det er det rigtige valg vi har taget.

Jeg skriver til dig denne gang om putning af J. Egentlig er han svær at putte både om dagen og om aftenen, men det er aftensputningen der volder mest gråd og frustrationer.

I en længere periode fra han var 5 til 8 mdr. var han en drøm at putte. Jeg ammede ham inde i soveværelset, hvor hans seng stod, og da han var færdig, vendte han sig selv væk, jeg lagde ham i seng, og han faldt roligt i søvn på 5-10 min. Vi flyttede til et lille rækkehus, da han var 8 mdr. , hvor han blev flyttet til sit eget værelse, og her faldt han også i søvn glad og tilfreds. En lille uges tid efter var vi på ferie i 14 dage, hvor vi ikke havde mulighed for at gå ture med ham til begge hans lure, og han fik nok ikke den søvn, som han havde brug for i løbet af dagen. Dette resulterede i, at han faldt i søvn ifm. aftenamningen. Denne rutine fortsatte efter at vi kom hjem, og da den værste jetlag var ovre, tog jeg tyren ved hornene og begyndte at tage ham fra brystet, inden han faldt i søvn. Det medførte noget brok fra ham, men han faldt stadig i søvn i løbet af ca. 10 min. For 4-5 uger siden, fra den ene dag til den anden, begyndte det at tage ham op til en time at falde i søvn, og her befinder vi os så nu.

Jeg føler, at vi har prøvet en million forskellige ting uden større held. Selvom han døser hen ifm. amning, vågner han fuldstændig op, når jeg lægger ham i seng, rejser sig op og har i det hele taget en vældig uro i kroppen. Jeg prøver med "en tung hånd" på hans brystkasse for at holde ham i ro, men han bliver rasende, hvis han ikke kan komme op! Han vil ikke bruge sut, sovebamse (har prøvet flere forskellige), sutteklud, han skubber min hånd væk, hvis jeg prøver at nusse ham, han skriger/græder så højt at han umuligt kan høre, hvis jeg synger, sshhh'er, taler beroligende til ham. Hvis jeg går ud af værelset, bliver han vældig ked af det (hvis han ikke var det i forvejen). ...

Annonce

... Han bliver som regel puttet kl 19-19.15, og det er fuldstændig ligegyldigt om han vågner kl 14.30 eller 15.30 af sin eftermiddagslur - det tager ham lige lang tid at falde i søvn. Vi har prøvet at putte ham senere, det tager stadig op mod en time med gråd.

Han er helt sikkert træt, døser som sagt hen ved amning, gnider sig i øjnene og gaber, når han ligger i sengen, men lige lidt hjælper det.

Jeg er ved at være dødtræt af det og har nogle gange lyst til bare at lade ham græde, men det nænner jeg alligevel ikke. Det ender tit med at vi vugger ham i søvn i armene, men det er hårdt for ryggen at stå med den store baby så længe (for man kan selvfølgelig ikke vugge ham i søvn fra starten!).

Han sover meget uregelmæssigt om natten. Det ene nat hører vi ham måske kun 1-2 gange, den næste kan han vågne mange gange. Her er han også svær at hjælpe videre i søvnen, og vi er ofte nødt til at ty til slyngevuggen.

Har du nogle gode råd til noget, som vi endnu ikke har prøvet? Både ved putningen om aftenen og måder at hjælpe ham videre i søvnen om natten.

Han er endelig begyndt at kunne sove i barnevognen udenfor selvom den står stille, faktisk har vi den seneste halvanden måned kun gået med ham to gange fordi han var syg. Han sover som regel halvanden time om formiddagen og en time tid om eftermiddagen, men ikke helt fast endnu. Vi triller ham stadig i søvn, det har endnu ikke været muligt at sløjfe denne vane, da han begynder at græde så snart, vi lægger ham i barnevognen, og fortsætter til han sover.
Det generer mig umiddelbart ikke så meget, da han jo ikke lige står for at skulle i vuggestue, men har du alligevel et godt råd i denne forbindelse?

Vi holder nogenlunde fast i de samme rutiner, både omkring spisning (som er et kapitel for sig, det vil jeg ikke trætte dig med) og søvn, men det har altså ingen gavnlig virkning.

Jeg håber rigtigt meget, at du kan hjælpe, da det som sagt er ved at være temmeligt trættende at bruge så meget tid og energi på det puttesjov.

Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor