Svar: Udtrapning af sut
1. juli 2013
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Der er bestemt også forskel på børns behov for sut i 2-3 års alderen og dermed også forskel på, hvor let eller svært det er at skulle slippe sutten.
Det lyder lige nu som om at jeres dreng stadig har brug for den og som om at det hos jer skal have lidt mere tid. Måske vil det passe omkring juletid, hvor sutten så evt. kan sendes til julemanden og nisserne ... Måske er han mere logisk-praktisk tænkende og vil synes bedre om at sutterne kasseres en for en i takt med at de bliver slidte og gamle og skal smides ud.
Lige nu lyder det som om at han skal have den, og at I skal holde fast i, at den så vidt muligt trappes ud og bruges mindre og mindre. Det vil sige, at han får den når han skal sove eller hvis han er rigtigt ked af det - men derudover skal den ikke være i munden. Hvis han taler med sutten i munden, må I gerne stille et krav om, at han skal tage sutten ud, så I kan høre, hvad han siger. Ligesom I gerne må lave en fast plads til sutten, hvor han så selv er med til at ligge den, og hvor den så ligger og venter på ham, til han skal i seng.
Det vil ofte være en god idé at han ikke kun har sin sut, men måske også har en sutteklud, en slaskedukke, bamse eller lignende - fordi denne substitut stille og roligt så kan tage mere og mere over i takt med at sutten fjernes. Det er således ikke et spørgsmål om at fjerne hans tryghed, men om at give ham et nyt ritual, der kan være ligeså tryghedsgivende på sigt.
Det er rigtigt, som du skriver, at han måske selv vil vise sig mere parat med tiden og hvornår han stopper, afhænger naturligt både af, hvad han er parat til, men også have hvordan sutten påvirker hans tænder - det er dog at foretrække at han har sut, fremfor at han begynder at sutte på tommelfinger. Hvis han bruger sin sut i stedet for tommelfingeren, så skal I lade ham beholde sutten :)
I nogle familier har man en fast tradition omkring sutten og afvænning af denne. Det kan være en morfar, en onkel eller en anden som tager mod alle børnenes sutter. Der er også mange som benytter sig af suttetræer og måske er der et træ i nærheden af hvor I bor, som I kan gå forbi og vise ham at alle børnene hænger deres sutter der, når de ikke bruger sut mere - for på den måde at få lagt en lille idé i ham:)
Nogen benytter sig af Stopsy.dk. Det kan også være en god idé at læse bøger om emnet. Der findes rigtig mange, så en tur på biblioteket og en snak om "slut med sut", kan være med til at sætte det hele lidt igang :)
Læs også gerne min artikel "Når børn bruger sut", som I finder i min artikelsamling på siden:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske