Svar: Udtrapning af sut

1. juli 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære M

Tak for dit brev :)

Der er bestemt også forskel på børns behov for sut i 2-3 års alderen og dermed også forskel på, hvor let eller svært det er at skulle slippe sutten.

Det lyder lige nu som om at jeres dreng stadig har brug for den og som om at det hos jer skal have lidt mere tid. Måske vil det passe omkring juletid, hvor sutten så evt. kan sendes til julemanden og nisserne ... Måske er han mere logisk-praktisk tænkende og vil synes bedre om at sutterne kasseres en for en i takt med at de bliver slidte og gamle og skal smides ud.

Lige nu lyder det som om at han skal have den, og at I skal holde fast i, at den så vidt muligt trappes ud og bruges mindre og mindre. Det vil sige, at han får den når han skal sove eller hvis han er rigtigt ked af det - men derudover skal den ikke være i munden. Hvis han taler med sutten i munden, må I gerne stille et krav om, at han skal tage sutten ud, så I kan høre, hvad han siger. Ligesom I gerne må lave en fast plads til sutten, hvor han så selv er med til at ligge den, og hvor den så ligger og venter på ham, til han skal i seng.

Det vil ofte være en god idé at han ikke kun har sin sut, men måske også har en sutteklud, en slaskedukke, bamse eller lignende - fordi denne substitut stille og roligt så kan tage mere og mere over i takt med at sutten fjernes. ...

Annonce

... Det er således ikke et spørgsmål om at fjerne hans tryghed, men om at give ham et nyt ritual, der kan være ligeså tryghedsgivende på sigt.

Det er rigtigt, som du skriver, at han måske selv vil vise sig mere parat med tiden og hvornår han stopper, afhænger naturligt både af, hvad han er parat til, men også have hvordan sutten påvirker hans tænder - det er dog at foretrække at han har sut, fremfor at han begynder at sutte på tommelfinger. Hvis han bruger sin sut i stedet for tommelfingeren, så skal I lade ham beholde sutten :)

I nogle familier har man en fast tradition omkring sutten og afvænning af denne. Det kan være en morfar, en onkel eller en anden som tager mod alle børnenes sutter. Der er også mange som benytter sig af suttetræer og måske er der et træ i nærheden af hvor I bor, som I kan gå forbi og vise ham at alle børnene hænger deres sutter der, når de ikke bruger sut mere - for på den måde at få lagt en lille idé i ham:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogen benytter sig af Stopsy.dk. Det kan også være en god idé at læse bøger om emnet. Der findes rigtig mange, så en tur på biblioteket og en snak om "slut med sut", kan være med til at sætte det hele lidt igang :)

Læs også gerne min artikel "Når børn bruger sut", som I finder i min artikelsamling på siden:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor