Brev:
Træt mor - 2 år
1. juli 2013
Alder:
2 år
Træt mor - 2 år
Kære Helen
Jeg har efterhånden skrevet til dig mange gange, men jeg sætter også stor pris på dine svar, som er personlige og med udgangspunkt i netop det skrevne problem.
Denne gang er det mig der har brug for lidt hjælp og ikke mine børn (og alligevel...)
Det jeg ønsker hjælp til er, hvad jeg/vi stiller op med uartige små børn på 2 år (vores datter) og 3 år+3 mdr. (vores søn), som ikke vil høre efter eller gøre hvad vi siger? Vi prøver ALTID verbalt at ordne problemet, men hjælper det ikke, så bruger vi stolen i et hjørne i 3 min. Til vores søn og vores datter har vi forsøgt med samme metode, stolen i 2 min. Og at sætte hende ind på værelset med lukket dør i 2 minutter. Ikke fordi vi ønsker at straffe dem, for det er jeg overhovedet ikke tilhænger af, men fordi intet andet op til denne "straf" har virket, og fordi jeg/vi ender op med at blive frustreret og sure.
Vores søn synes at acceptere stolen og er heller ikke helt så slem mere til at være uartig/ulydig eller hvad man nu skal kalde det. Men vores datter er slem i øjeblikket, til at gøre alt det hun ved hun ikke må og være trodsig, når vi irettesætter hende.
For at uddybe situationerne lidt, hvor disse straffe har været oppe, kan jeg bl.a. nævne et morgenmåltid, hvor vores datter blev fornærmet over ikke at måtte få mere yoghurt før hun havde spist, hvad hun havde i skålen (hvilket var en halv skålfuld). I frustration fejede hun skålen af bordet, så yoghurt lå spredt på tæppe og gulv og stol. Jeg blev stiktosset over hendes opførsel og satte hende ind på værelset i 2 min. For lukket dør. For vi vil ikke finde os i, at de smider med mad, kaster og ødelægger ting eller slår og sparker, fordi de er sure eller ikke får deres vilje. De er små, det ved jeg, men derfor kan de godt høre efter og min datters udtryk i øjnene var i den grad trods, hvilket vi ikke tolerere. Jeg kan dog godt mærke, at hun især har nået en alder, som virkelig er svær at håndtere.
Hvordan skal jeg/vi reagere, når børnene ikke vil høre efter. For jeg er godt træt af, at de laver ballade, prøver grænser og ikke hører efter og jeg ved at jeg handler uhensigtsmæssigt til tider, men jeg ved ikke, hvad jeg ellers skal stille op. Nogle få gange er jeg blevet så træt og sur, at jeg er gået fra min datter, fordi jeg er så vred, at jeg har brug for en pause, men hun følger efter dødulykkelig, fordi jeg har skældt ud, hvilket kun tilspidser situationen. For i sådanne tilfælde har jeg virkelig brug for tid til at geare ned. Hvordan kan jeg løse det, når jeg er alene hjemme med børnene og ikke har mulighed for, at en anden tager over? Hvordan kan jeg reagere på deres opførsel, så de hører efter og vi ikke når så langt ud?
Til sidst vil jeg lige gøre klart, at mine børn er mit ét og alt og jeg vil gøre alt for dem. De skal på ingen måde være i tvivl om, hvor højt jeg elsker dem og det viser jeg Mange gange dagligt med kys, knus og hygge. Ovenstående er bare mit/ vores ihærdige forsøg på, at opdrage vores børn, så de ved hvordan man skal opføre sig, hvilket betyder rigtig meget for os.
Jeg håber du kan hjælpe mig/os til at takle situationer, som ovenstående, hvor min/vores tålmodighed i den grad bliver sat på prøve og jeg/vi desværre til tider handler uhensigtsmæssigt (vi har aldrig og vil aldrig lægge hånd på vores børn. Det ligger så langt fra os og er så uacceptabelt, at jeg dårligt kan tænke på det). Men en uhensigtsmæssig reaktion er stadig skidt og den ønsker jeg at ændre!!
Jeg håber du kan hjælpe!?
Hilsen en fortvivlet mor