Brev:
Udtrapning af sut
1. juli 2013
Alder:
2 år, 10 mdr.
Udtrapning af sut
Hej Helen.
Vores dreng er meget meget glad for sine sutter, og der er ikke nogen tvivl om, at af de forestående opgaver med ikke at bruge ble mere, sløjfe middagsluren og sige farvel til sutten, bliver sidstnævnte den største udfordring. Han er også langt mere optaget af, hvem der fx bruger ble og ikke ble i børnehaven, end hvem der bruger sut.
Vi har i et stykke tid arbejdet på at få lagt lidt mere faste rammer for, hvornår han har sin sut og ikke har den. Nu er vi ”nede på”, at han får den, hvis han bliver ked af det og skal trøstes (Her beder han selv om den som noget af det første – ”Jeg vil have min sut!!!), i klapvognen/bilen, eller hvis han skal sidde lidt og slappe af foran fjernsynet. Han kan godt selv komme og bede om at få den ”så han kan sidde og slappe lidt af” ;o) Og så har han den selvfølgeligt også, når han skal sove – her som en fast del af ritualet, at han får tre sutter (en i munden og en i hver hånd).
Stod det til ham, havde han den nok endnu mere, og vi ser også situationer, hvor han, hvis han ikke får den, begynder at sutte på tommelfingeren, eller sidder med flere af sine fingre inde i munden på samme tid. På det sidste er han også nogle gange begyndt at sidde og gumle på en snøre i hans bukser el.lign.
Er der også i denne alder forskel på, hvor stort et suttebehov børn har? Og dermed også på, hvornår det er et godt tidspunkt at trappe ud? Og er det muligt, at han selv vokser fra brugen af sin sut, eller vil det altid være forbundet med en eller anden markering af, at nu er sutten, der ikke mere? Af vores sundhedsplejerske fik vi fx at vide, at vi bestemt ikke skulle regne med, at han selv droppede sin natflaske, men det gjorde han rent faktisk pludseligt…
Mange hilsener,
M.