Svar: Vil ikke sidde

3. juni 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære A

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt, når de sidder på skødet eller i en høj stol, men ofte skal de underholdes lidt, for at sidde er i sig selv ikke nødvendigvis særligt spændende ...:)

Det vil være rigtig fint at du derfor sætter din dreng i den høje stol, når han skal spise, giver ham mad i hånden, som han kan gumle på, og så følger efter med lidt skemad. Hvis og når han falder til siden og forover, så er han træt i ryggen og skal ned på gulvet igen. Han skal sidde i høj stol ved bordet, når han får skemad og skal spise sammen med jer - så det at sidde ved bordet, naturligt også er ekstra spændende, fordi I alle er samlet der:)

Det er stadig vigtigt at han ligger så meget som muligt på maven. Det er i maveliggende stilling, at han får styrke nok i ryggen til at kunne sidde. Og måske er der hos jer brug for at du øver lidt mere at være på mave. Det kan være, når du går rundt med ham på dine arme, eller på gulvet, hvor du kan gøre det til en fast vane altid at lægge ham fra dig på maven. Du kan også lægge ham på maven hen over en stor gymnastik bold og trille ham på den.

Det kan også være en god idé at tage en tur i svømmehallen og lade ham bevæge sig rigtig meget i vand, - evt. gå til babysvømning, hvis I har mulighed for det.

Det er generelt vigtigt at du hjælper ham med at trille, dreje, gynge, vugge osv. Jo mere han hjælpes til at bevæge sig, jo mere ...

Annonce

... stimuleres han motorisk, jo bedre bliver hans balance og jo bedre bliver han naturligt også til at sidde - det hele hænger sammen:)

Når han sidder på dit skød, så skal du prøve at tilpasse din støtte og måden du holder ham, så han støttes og så han samtidig også får lov til selv at arbejde med sin krop, selv prøver at sidde, finde balancen osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skriver at han er glad for autostolen, når I kører bil og jeg tænker at den står lidt skråt. Har du ikke et ryglæn i din barnevogn, som han kan sidde op af - på den måde vil han også sidde lidt skråt og vil derfor måske nyde mere at I triller af sted og han kan ligge og kikke på verden. Samtidig vil han så stille og roligt kunne trække sig op ved at holde i barnevognens sider og vil kunne sætte sig mere rigtigt op i vognen - husk at give ham sele på. Når I kører tur i vognen, så lad ham sidde og kikke på ting I kører forbi, snak med ham, lad ham mærke vinden i ansigtet osv. Giv ham evt. lidt agurk, bløde frugtbåde eller lignende i hånden, som igen kan adsprede lidt og gøre at han så bliver siddende :)

Du nævner at han har været til kiropraktor tidligere og det kan naturligvis ikke udelukkes at han kan have et eller andet, som gør det ubehageligt for ham at sidde. Hvis du mister, at der kan være noget, så synes jeg det er en god idé at du får lægen til at kikke på ham. Hvis lægen skønner det nødvendigt, kan I henvises videre.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor