Svar: Vil ikke sidde
3. juni 2013
Alder:
6 mdr.
Kære A
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt, når de sidder på skødet eller i en høj stol, men ofte skal de underholdes lidt, for at sidde er i sig selv ikke nødvendigvis særligt spændende ...:)
Det vil være rigtig fint at du derfor sætter din dreng i den høje stol, når han skal spise, giver ham mad i hånden, som han kan gumle på, og så følger efter med lidt skemad. Hvis og når han falder til siden og forover, så er han træt i ryggen og skal ned på gulvet igen. Han skal sidde i høj stol ved bordet, når han får skemad og skal spise sammen med jer - så det at sidde ved bordet, naturligt også er ekstra spændende, fordi I alle er samlet der:)
Det er stadig vigtigt at han ligger så meget som muligt på maven. Det er i maveliggende stilling, at han får styrke nok i ryggen til at kunne sidde. Og måske er der hos jer brug for at du øver lidt mere at være på mave. Det kan være, når du går rundt med ham på dine arme, eller på gulvet, hvor du kan gøre det til en fast vane altid at lægge ham fra dig på maven. Du kan også lægge ham på maven hen over en stor gymnastik bold og trille ham på den.
Det kan også være en god idé at tage en tur i svømmehallen og lade ham bevæge sig rigtig meget i vand, - evt. gå til babysvømning, hvis I har mulighed for det.
Det er generelt vigtigt at du hjælper ham med at trille, dreje, gynge, vugge osv. Jo mere han hjælpes til at bevæge sig, jo mere stimuleres han motorisk, jo bedre bliver hans balance og jo bedre bliver han naturligt også til at sidde - det hele hænger sammen:)
Når han sidder på dit skød, så skal du prøve at tilpasse din støtte og måden du holder ham, så han støttes og så han samtidig også får lov til selv at arbejde med sin krop, selv prøver at sidde, finde balancen osv.
Du skriver at han er glad for autostolen, når I kører bil og jeg tænker at den står lidt skråt. Har du ikke et ryglæn i din barnevogn, som han kan sidde op af - på den måde vil han også sidde lidt skråt og vil derfor måske nyde mere at I triller af sted og han kan ligge og kikke på verden. Samtidig vil han så stille og roligt kunne trække sig op ved at holde i barnevognens sider og vil kunne sætte sig mere rigtigt op i vognen - husk at give ham sele på. Når I kører tur i vognen, så lad ham sidde og kikke på ting I kører forbi, snak med ham, lad ham mærke vinden i ansigtet osv. Giv ham evt. lidt agurk, bløde frugtbåde eller lignende i hånden, som igen kan adsprede lidt og gøre at han så bliver siddende :)
Du nævner at han har været til kiropraktor tidligere og det kan naturligvis ikke udelukkes at han kan have et eller andet, som gør det ubehageligt for ham at sidde. Hvis du mister, at der kan være noget, så synes jeg det er en god idé at du får lægen til at kikke på ham. Hvis lægen skønner det nødvendigt, kan I henvises videre.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske