Pasning og eget værelse

3. juni 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Pasning og eget værelse

Hej Helen,

Så har jeg atter fundet på et par spørgsmål til dig :-)

Min søn er nu 7,5 måned og trives i bedste velgående.

Han er indenfor de sidste par uger blevet bevidst omkring sin mor, og der kan være bestemte tidspunkter fx efter en lur, hvor han helst vil være hos mig, hvilket jeg selvfølgelig imødekommer. Han følger mig rundt med øjnene, og jeg føler bestemt, at vi har en god og almindelig tilknytning.

Ellers er han glad og tillidsfuld, og han har endnu ikke problemer med at gå rundt til fremmede også selvom, at mor eller far er ude af syne (har lige holdt navnefest, hvor der ikke var antydningen af problemer).

Han er selvfølgelig blevet passet meget af far - op til 3 timer.

Derudover har han 2 store (13 og 15 år) halvsøskende, som har passet ham kortvarig nogle gange. Sidste dag passede de ham dog 2 timer, og det var gået rigtig fint.

Min mor har også passet nogle gange op til 3 timer - hvilket også er gået fint. Jeg ammer stadig - så tidsbegrænsningen på pasningen er kommet helt naturligt :-)

Både min mor og hans far kan putte ham uden problemer i barnevognen til hans lure om dagen, hvis bare de kører med barnevognen. Jeg putter fortsat kun til natten.

Jeg skriver nu bl.a. til dig, fordi jeg gerne vil høre din holding til at lade sit barn blive passet kortvarigt af flere forskellige personer - selvfølgelig under forudsætning af, at han er glad og tilpas under pasningen.

Sagen er den, at min mor bor i Jylland og os på Sjælland. Min kæreste har 3 rigtig søde svigerinder, som står i kø for at passe. De har alle sammen næsten voksne børn, og i min optik er de kompetente "passere". Men vi ses ikke med dem så tit, og jeg forestiller mig ikke, at han kan genkende dem.

Jeg vil derfor spørge om din holdning til, at de passer ham en gang i mellem typisk et par timer - eller 4 hen over en lur om dagen, hvis det går rigtig godt. Far og jeg vil være i nærheden, og mit ønske er, at de ringer til mig, hvis han bliver ked, hvorefter vi vil komme tilbage hurtigst muligt.

Så er det okay at blive passet kortvarigt af "mange" forskellige, hvis han er tryg og glad samt at mor og far kan komme ...

Annonce

... tilbage, hvis filmen skulle knække?

Dernæst har jeg et spørgsmål omkring at sove på eget værelse samt putteritual.

Som du måske kan læse i mine tidligere spørgsmål, bruger min søn ikke sut og har været meget afhængig af brystet for at sove.

Vi er nu med fælles (far og jeg) indsats kommet dertil, hvor far bader, jeg ammer i vores seng i soveværelset, så bliver han lagt i sin egen juniorseng (som er "tilkoblet" vores seng uden den ene side) i vågen tilstand, hvorefter jeg synger et par sange, holder hånd på hans mave eller ben, så han kan slappe af og venter på, at han typisk inden for et kvarter falder i søvn af sig selv. Nogle gange kan jeg blot nøjes med at ligge i vores seng uden at røre ham, efter jeg har sunget. I løbet af natten bliver han ammet ved midnatstid og igen ved 4-5 tiden, hvorefter han sover videre hos mig til ca. kl. 6. Oftest er han vågen én gang i mellem hver amning, hvor jeg kan få ham til at sove videre indenfor meget kort tid ved at sige schyy og holde en hånd på hans bryst. Så natten fungerer acceptabelt.

Af sammen årsag har jeg det egentlig fint med, at han ligger lige ved siden af mig, så jeg nemt kan række ud til amning eller beroligelse og selv falde hurtigt i søvn igen. Jeg har således tænkt mig at holde ham i soveværelset, indtil han kan sove helt igennem, og jeg ved også, at det ville være dumt at flytte ham på eget værelse i 8-10 måneders alderen pga. separationsfasen.

Mit spørgsmål er således, om jeg skyder mig selv i foden - altså om det vil blive sværere, jo ældre han bliver at flytte ham til eget værelse? Jeg "overlever" således hellere at stå op om natten, indtil han kan sove igennem, end jeg ønsker en ked dreng, som pludselig er blevet meget bevidst om nærværet med mor og far i løbet af natten og som pludselig ikke vil puttes mv. Hvad tror du?

Slutteligt vil jeg høre, om du mener det er en holdbar puttemetode, som jeg har. Eller om jeg skal arbejde på, at han falder i søvn soveværelset uden min tilstedeværelse ved ligeså langsomt at flytte mig længere og længere væk?

På forhånd tak - jeg glæder mig rigtig meget til at læse dit svar :-)

Hilsen den omsorgsfulde mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene