Svar: Sut - børnehave, lillesøster og flytning

7. maj 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Hvor dejligt at høre at I venter en lille søster i løbet af de næste uger - det bliver rigtigt spændende og stort tillykke med det :)

Der er ingen tvivl om at jeres dreng naturligt mærker forandringer allerede nu. I taler om baby, taler om lillesøster der kommer, gør klar til hende med tøj, barnevogn, seng osv. Og I stiller naturligt lidt andre krav til ham nu - det er ikke kun sutten I tænker han måske skal smide, han skal også være lidt mere selvhjulpen og I begynder måske at kræve at han mere og mere på egen hånd tager tøj af og på, tager sko på, knapper sin jakke, går selv osv. Det er helt naturligt i forhold til hans alder og udvikling - men netop fordi han mærker at lillesøster er på vej, så vil han godt kunne blive lidt mere pylret og have ekstra behov for jeres hjælp.

Samtidig er han så startet i børnehave og her stilles der også nye krav. Han sammenligner sig med de ældre børn og prøver at følge med dem og der er naturligt ting han mester, men også ting han ikke kan - og jeg tænker at det lige nu må være rigtig svært for ham at han hjemme er "den store" - hvilket naturligt bliver tydeligere i takt med at lillesøster kommer til verden - og at han i børnehaven jo hører til en af de yngste og ikke kan så meget som de store dreng på 5 år ...

Det er meget naturligt at børn går lidt tilbage i udvikling, når der kommer en ny lille baby i familien og det kan derfor være svært i denne periode at slippe sut og ble. Når det er sagt, så vil nogle børn dog se sig selv netop som "den store" og det er en kærkommen lejlighed til at så at slippe f.eks. sutten, fordi det styrker dem i følelsen af at de ikke længere er baby og det kun er baby der skal have sut .. Og hvordan jeres dreng vil reagerer må I et eller andet sted prøve at se an.

Lige nu lyder det som om at han har rigtig svært ved at skulle slippe sin sut og det kan der som sagt være meget naturligt i - hvis tandlægen har sagt at han har suttebid og den skal væk, så skal den naturligvis det, så er der ikke så meget at diskutere - men måske sker der ikke noget ved at han stadig har den når han skal sove. Det vil være rigtig godt, hvis sutten har en fast plads, hvor den ligger og venter og hvorfra hvor han så får den, når han skal sove. I kan godt fortælle ham og vise ham, at nu ligger sutten der og venter til han skal sove.

Hvis han søger den i løbet af dagen og tydeligt har brug for den, går hen til stedet hvor den ligger, så kan I godt en overgang give ham den kortvarigt - lave en lillle aftale om at han får den og kan sutte på den imens I f.eks. tæller til ti og derefter lægger I den så tilbage igen eller lignende. Nogle børn vil godt kunne finde ud af dette. På samme måde skal han heller ikke rende rundt med sut i munden eller tale med sutten i munden, ...

Annonce

... men må godt få at vide "du skal lige tage sutten ud af munden, så jeg kan høre hvad du siger" eller lignende.

Og så tænker jeg også at det er et spørgsmål om at give ham noget andet. Det vil være rigtig godt at han i stedet for sin sut får en bamse, en slaskedukke, fars aflagte t-shirt eller lignende - det er lige meget hvad det er, hvis bare han er glad for det og det kan give ham den tryghed han har behov for, når han bliver ked af det eller er træt. Sutten bruger han lige nu som trøst og han skal have noget andet der på sigt kan trøste og berolige ham.

Det kan være en god idé at læse bøger om at slippe sin sut, så I læser om andre, som han kan spejle sig lidt i og kan tale om - det er lettere at tale om den i bogen, end at tale om ham. Nogle børn vil helst slippe sutten uden for meget opmærksomhed, hvor andre har glæde af at omgivelserne informeres omkring det og er meget stolte, hvis nogen spørger - her kan det f.eks. være en idé med stopsy.dk. Det består af en bog, en t-shirt, en suttepose, en tøjhund og en rygsæk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle har glæde at at hænge sutterne på et suttetræ, andre sender sutterne til julemanden, atter andre bytter sutterne for en gave ... Og så er der også børn, der har det bedst med at være inddraget hele vejen og at tage tingene som de nu engang er - sutterne bliver gamle og skal smides ud og de har det bedst, hvis de kan være med i denne proces. Sutterne kan smides ud en efter en i takt med at de ikke dur mere og der bliver ikke købt nye - og der bliver naturligt færre og færre sutter at benytte sig af og tilsidst er det slut. Der er altså ingen faste regler omkring, hvordan det bør foregå - det afhænger helt af, hvad I tænker jeres dreng vil have behov for. Vigtigt er det dog at han ikke føler at sutten fjernes, fordi der kommer en lillesøster, - han må ikke føle at han bliver straffet. Og det er vigtigt at han får et nyt ritual og også meget gerne en substitut for sutten, som han kan bruge fremover.

At I skal flytte, når lillesøster kommer behøver ikke nødvendigvis være et problem. Nogle gange kan det at han får et "storebror- værelse" og på den måde starter på et nyt kapitel være det som skubber til at sutten så også skal væk ...

Når lillesøster kommer vil han måske have glæde af at være hjemme nogle dage, men I skal også tillade jer selv at lade ham komme i børnehave, så hans hverdag er som den plejer. På det tidspunkt har han nået at gå i børnehaven nogle måneder og det giver ham et frirum i forhold til alt det, der sker derhjemme. Og det er okay at han kommer i børnehave, selvom I holder barsel med lillesøster - han kan så få lidt kortere dage en gang imellem og måske få lov til at holde fri en dag, hvis han rigtig gerne vil det :)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland