Brev:
Opstartstidspunkt og sygdom
8. maj 2013
Alder:
0 mdr.
Opstartstidspunkt og sygdom
Hej Helen
Ifm. overvejelser om måske at skulle have endnu et barn har jeg diskuteret lidt med nogle andre mødre om nogle måneder er bedre at føde i end andre, ud fra det hensyn at der er nogle måneder der er bedre at starte op i end andre.
Min tanke er at der alt andet lige er mest sygdom "i luften" i vinterhalvåret og at der derfor er større risiko for at blive ramt af noget, når man lille og uhærdet starter op i f.eks.november eller februar sammenlignet med april eller august. Og derfor ville jeg gerne prøve om jeg kunne ramme et terminstidspunkt der passer med opstart ca. 10 måneder senere i sommerhalvåret.
Nogle har sagt at så kan jeg vel bare aflevere dem tidligere eller holde barsel længere men nu har jeg til dagligt en fornuftig løn, men hører ikke til en af dem med længst betalt barsel og det kan godt mærkes, når jeg ryger ned på dagpengesatsen, så det er dyrt at tage 2-3 måneders ekstra barsel for at ramme en "god" opstartsmåned. Og jeg synes heller ikke de skal starte mens de er alt for små - der skal de være hjemme :-) Min erfaring er at hos os har 10 mdr været ganske passende alder at starte op i hvor begge piger har kunnet bevæge sig omkring og dermed været knap så hjælpeløse og været fornuftigt i gang med at spise.
Men nogle siger at der er lige meget sygdom uanset opstartstidspunkt. Hvad er din erfaring?
P.S. jeg ved godt at jeg jo ikke kan planlægge det 100%, hvis nu vi "starter" med at prøve i efteråret for at ramme sommeren og der går et halvt år før det lykkes så er det jo pludselig vintertermin og så er der ikke noget at gøre ved det. Men der sker jo ikke noget ved at prøve. Og jeg synes det er synd for den bette at skulle være alt for ramt af sygdom og uheldigt hvis opstartsperioden bliver brugt derhjemme med sygdom.
Begge vores har startet i sommerhalvåret (april og august) og jeg tænker at de så har nogle måneder til at blive hærdet lidt før influenzasæson mv. rigtigt sætter ind.
Med venlig hilsen
en mor