Svar: Spiser stadig hverken med ske eller gaffel
4. maj 2013
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er lettest at starte med gaflen, så kan øvelse med ske komme bagefter :)
Jeg vil anbefale dig, at du bruger to gafler og så starter du med at sætte maden på gaflen for ham og give ham gaflen i hånden og han putter den så selv i munden. Imens sætter du så mad på den anden gaffel, giver ham den og I bytter og du sætter mad på den første gaffel imens han så spiser det andet. På den måde spiser han selv med gaffel og du hjælper ham med at sætte maden på gaflen, samtidig med at det går hurtigt nok, så han ikke mister tålmodigheden.
Stille og roligt vil han sandsynligvis begynde at finde det interessant at gøre det du gør - han spejler sig jo dig og i dine bevægelser, så når han ser at du stikker maden på gaflen og han samtidig selv har en gaffel i hånden, så vil han forsøge at gøre det samme som dig - og på den måde stille og roligt lære det :)
Med hensyn til at spise med ske, så har Kay Bojesen designet en ske til børn, som mange børn har lettere ved at spise med, fordi håndtaget er drejet rundt - bare et lille tip :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske