Svar: Følsom pige?
21. april 2013
Alder:
5 mdr.
Kære H
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I har en rigtig dejlig pige, der udvikler sig rigtig godt og i sund retning. Der sker rigtig meget med hende lige nu - både motorisk og mentalt og det er helt naturligt at I oplever hende grædende om aftenen. Det er naturligt at hun reagerer, hvis der er sket flere ting i løbet af dagen ...
Jeres datter har en alder nu, hvor hun skelner mere og mere bevidst mellem om hun er hjemme eller ude. Hun kender rummet, omgivelserne, lydende, farverne - og hun reagerer på nye steder - opfanger lys, lyde, skygger osv. på en helt ny måde. Det er rigtigt spændende for hende, det er rigtig dejligt at mærke og opleve verden - men det bliver meget hurtigt for meget.
På samme måde fornemmer hun nu også om hun er i favn hos jer eller hos en fremmede. Og en "fremmede" kan godt være en bedsteforældre, en god ven eller en anden, som I kender godt og som rigtig gerne vil kende jeres datter. Det er meget normalt at børn i denne alder kan være afstandstagende overfor fremmede, ligesom de ofte også er det i 8-10 måneders alderen. Hun græder måske, hvis en anden prøver at holde hende eller hvis en anden ser lidt for meget på hende.
Og her er det vigtigt at I prøver at give hende den tryghed hun behøver og det betyder at hun ofte vil have det bedst med at være hos jer. Det er bedst at være i jeres favn, det er bedst at være på jeres skød. I er hendes trygge base og fra jeres favn kan hun finde overskuddet til at studere verden, omgivelserne, andre mennesker. Når hun sidder hos jer, kan hun godt smile og pludre til dem, der gerne vil tale med hende - og lige nu har hun måske brug for på den måde at studere lidt på afstand.
Nogle gange, så reagerer barnet med det samme - det græder utrøsteligt og det ender med at man må køre hjem og ligeså snart man træder indenfor i de kendte og trygge rammer, så falder barnet fuldstændig til ro. Og andre gange, så reagerer barnet først, når man kommer hjem. Reaktionen kommer først om aftenen, når I er hjemme igen og der skal falde ro over jeres datter - så begynder hun at græde. Og nogle gange græde voldsomt og hun kan tydeligvis slet ikke finde ro.
I skal derfor prøve at finde balancen mellem at give hende de oplevelser og stimuli, som hun har behov for og rigtig gerne vil have - men også hjælpe hende med at sige fra og holde igen, så hun ikke bliver overstimuleret og I har gråd hele aftenen og natten. Og det betyder også at det vil være en rigtig god idé at I ikke har aktiviteter ud af huset dagligt, men at I søger for at I nogle gange har dage derhjemme hvor I ikke skal andet end at være sammen som familie ...
Læs gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling" - netop om små børns følelser og behov og hvorfor de reagerer som de gør .. Og også gerne "Helens bog om gråd og trøst" - om hvorfor små børn bliver kede af det, og hvordan vi kan trøste dem og hjælpe dem videre ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske