Svar: Følsom pige?

21. april 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære H

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at I har en rigtig dejlig pige, der udvikler sig rigtig godt og i sund retning. Der sker rigtig meget med hende lige nu - både motorisk og mentalt og det er helt naturligt at I oplever hende grædende om aftenen. Det er naturligt at hun reagerer, hvis der er sket flere ting i løbet af dagen ...

Jeres datter har en alder nu, hvor hun skelner mere og mere bevidst mellem om hun er hjemme eller ude. Hun kender rummet, omgivelserne, lydende, farverne - og hun reagerer på nye steder - opfanger lys, lyde, skygger osv. på en helt ny måde. Det er rigtigt spændende for hende, det er rigtig dejligt at mærke og opleve verden - men det bliver meget hurtigt for meget.

På samme måde fornemmer hun nu også om hun er i favn hos jer eller hos en fremmede. Og en "fremmede" kan godt være en bedsteforældre, en god ven eller en anden, som I kender godt og som rigtig gerne vil kende jeres datter. Det er meget normalt at børn i denne alder kan være afstandstagende overfor fremmede, ligesom de ofte også er det i 8-10 måneders alderen. Hun græder måske, hvis en anden prøver at holde hende eller hvis en anden ser lidt for meget på hende.

Og her er det vigtigt at I prøver at give hende den tryghed hun behøver og det betyder at hun ofte vil have det bedst med at være hos jer. Det er bedst at være i jeres favn, det er bedst at være på jeres skød. I er hendes trygge base og fra jeres favn kan hun finde overskuddet til ...

Annonce

... at studere verden, omgivelserne, andre mennesker. Når hun sidder hos jer, kan hun godt smile og pludre til dem, der gerne vil tale med hende - og lige nu har hun måske brug for på den måde at studere lidt på afstand.

Nogle gange, så reagerer barnet med det samme - det græder utrøsteligt og det ender med at man må køre hjem og ligeså snart man træder indenfor i de kendte og trygge rammer, så falder barnet fuldstændig til ro. Og andre gange, så reagerer barnet først, når man kommer hjem. Reaktionen kommer først om aftenen, når I er hjemme igen og der skal falde ro over jeres datter - så begynder hun at græde. Og nogle gange græde voldsomt og hun kan tydeligvis slet ikke finde ro.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I skal derfor prøve at finde balancen mellem at give hende de oplevelser og stimuli, som hun har behov for og rigtig gerne vil have - men også hjælpe hende med at sige fra og holde igen, så hun ikke bliver overstimuleret og I har gråd hele aftenen og natten. Og det betyder også at det vil være en rigtig god idé at I ikke har aktiviteter ud af huset dagligt, men at I søger for at I nogle gange har dage derhjemme hvor I ikke skal andet end at være sammen som familie ...

Læs gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling" - netop om små børns følelser og behov og hvorfor de reagerer som de gør .. Og også gerne "Helens bog om gråd og trøst" - om hvorfor små børn bliver kede af det, og hvordan vi kan trøste dem og hjælpe dem videre ...

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder