Svar: 7,5 måned baby med uro

14. april 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære T.

Tak for dit brev og alle dine tanker, og jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med tilbage :)

Det lyder som om at jeres dreng er B-mennske, det man også kalder for en lille ugle - modsat lærkerne (A-mennesker). For uglerne er det præcist som du skriver, rigtig svært at komme igang om morgenen, der skal ikke ret meget til før "tingene vælter" og hos en 3 årige ugle kan man være sikker på at hver morgen indeholde diskussioner om tøj, morgenmad osv. Det er bare ikke den bedste tid på dagen. Det er derimod aftenerne. Der er jeres dreng aktiv og årvågen. Det er der han pludselig finder ud af nye ting, lærer nyt, undersøger og udforsker og han nyder det. Og har naturligt svært ved at skulle overgive sig til søvnen ...

Det er naturligvis altid dejligt, hvis man selv har samme rytme. Det er lettere at acceptere en træt dreng om morgenen og en frisk dreng om aftenen, hvis man selv har det på samme måde. Hvis man er modsat, synes morgenen er dagens bedste tidspunkt og man om aftenen helst vil i seng hurtigst muligt, så giver det naturligt lidt ekstra frustrationer ...

Det er også rigtigt at udviklingen spille ind. Jeres dreng er god til at bevæge sig nu, han triller omkring, drejer om sin egen akse, tager fat i legetøj, ryster det osv. Og når han ligger på maven, så øver han sig naturligt i at krybe og stille og roligt lære at kravle - men i starten går det baglæns. Han kommer længere væk fra det legetøj han forsøger at bevæge sig hen imod og det er naturligt frustrerende. Derfor bliver han naturligt irriteret og ked af det, for det kræver rigtig mange ressourcer at bevæge sig rundt og når det så ikke lykkes, så er det naturligt ekstra hårdt ...

Men netop det at han bliver lidt sur er nogle gange det, som gør at han får mobiliseret de ekstra kræfter der skal til, for at han kommer den rigtige vej. Derfor er det vigtigt at du prøver at finde balancen mellem at hjælpe ham, støtte ham og f.eks. hjælpe ham med at krybe ved at presse skiftevis på højre og venstre fodsål og også nogle gange lader ham prøve selv ...

Han øver sig også rigtig meget i at pludre og kommunikere og kan nu sige mange forskellige lyde. Han øver høje skrig og kan nogle gange måske råbe så højt at han forskrækker sig selv. Han øver læbelyde, hvor han pludrer med læberne og siger som en "hest" eller "bil". Han øver svælg lyde, dybe brummende lyde. Nogle børn vil i denne alder have en periode, hvor de vågner om natten og ligger og pludrer for netop at øve deres stemme og øve lyde ...

Han kan virke lidt svær at stille tilpas, fordi hans lyst til at opleve er meget stor. Han følger rigtig godt med og er meget bevidst om, hvad der sker omkring ham, hvor I er, hvem der er i rummet, hvad han kan se osv. Men han er stadig så lille at han ikke kan forklare dig, hvad han vil og nogle gange vil han måske noget du ikke forstår eller ser noget du ikke ser - og så bliver han igen frustreret og ked af det. Nogle gange ved han måske heller ikke selv, hvad han vil, fordi hans lyst til at opleve og at der skal ske noget skifter hele tiden. Så nogle gange vil han op, så vil han ned, så vil han op igen, så vil han have legetøjet, så vil han alligevel ikke have det. Og det kan let føles som om at du aldrig rigtig kan finde ud af at gøre det helt godt nok - det er en fase :)

Det er rigtig fint at du har skåret amningerne ned og du må gerne som nu ...

Annonce

... amme ham to gange om aftenen. I løbet af dagen skal han nu have mere og mere rigtig mad - kød, fisk, grøntsager, kartofler osv. og du må meget gerne også give ham forskellige risretter. Hans mad skal tage udgangspunkt i den mad I andre spiser, almindelige børnevenlige retter - maden skal smage af noget og må gerne indeholde milde krydderier, sovs osv.

Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt. Maden du giver ham, har betydning for hans overskud til at lære og udvikles. Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. Derfor er det vigtigt at han får disse fødevarer til frokost før hans middagslur og om aftenen inden han skal sove ...

Det er også vigtigt at starte dagen med protein og fiberrig morgenmad og det kan hos jer være f.eks. havregrød. Det får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.

Det lyde som om at der er rigtig meget gang i tandfrembrud hos jer og ja - det kan sagtens tænkes at han også er ved at få hjørnetænder. Det er rigtig fint at du giver ham noget at bide i - det kan være mad som ristede rugbrødsbjælker eller en hårdere brødskorpe, agurk eller lignende. Men du skal være opmærksom på at han med tænder meget let kan bide et stykke af, så det er vigtigt at han er under opsyn. Du kan også give ham en bidering eller prøve med en "bide-tandbørste". Du kan købe en tandbørste som samtidig er bidering og det kan nogle børn rigtig godt lide. En bidering kan med fordel opbevares i køleskabet, så den er lidt kold og dermed rar på de ømme gummer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtig godt at du har fået ham væk fra at bide i brystet. Og når han prøver at bide dig i skulderen, kinden, låret osv. så er det vigtigt at du forsøger at undgå at det sker - det er altså vigtigt at du er opmærksom på at han kan finde på det og får ham afledt, før han forløber sig. Hvis han får lov til at bide dig flere gange og oplever at det giver ekstra opmærksomhed, så kan det forstærke problemet. Det er derfor vigtigt at du prøver at afbryde jeres kys, knus og kram, før han når dertil, hvor han får følelsen "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig" og derfor sætter tænderne i dig. Kys, knus og kram er vigtigt og dejligt, men skal så vidt muligt stoppes før det ender i bid :)

Det er vigtigt og godt at far stadig er på banen og far kan f.eks. være den der bader jeres dreng om aftenen. Når han bliver lidt ældre vil det ofte være rigtig fint at indføre en godnatgrød som del af putteritualet og det kan også være en fast rutine at det er far, som giver den. På den måde kommer far mere og mere på banan og det bliver naturligt at far så også putter, hvis mor en dag ikke er hjemme :)

Jeg vil anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg beskriver hvad det er der sker, hvorfor jeres dreng gør som han gør - især med fokus på følelser og behov. Rigtig mange fædre har sagt at de er glade for den bog, fordi den giver et godt indblik i det lille barns verden ...

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"