7,5 måned baby med uro

14. april 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

7,5 måned baby med uro

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, for at få bekræftet lidt tanker jeg har, og generelt har jeg lidt spørgsmål.

Vores dreng er 7,5 måned nu, og han er jo rigtig dejlig, men hold da op - hvor er han en krævende dreng. Det har han efterhånden været flere uger. Det er helt sikkert udviklingen, der spiller ind på dette, og jeg ved godt det er en fase, men puha, hvor det sluger ens overskud til tider.

Vi har fået en dejlig rytme med ham, hvor han vågner mellem 6-7 om morgenen, og han går i seng ca. 19.30-20 om aftenen.
Han er en utrolig morgensur baby, hvor han har sin dårligste tid på dagen. Her bliver han puttet efter ca. 2 timer, hvor jeg har gjort mange ting, for at tilfredsstille og aktivere ham. Han falder i søvn med det sammen, fordi han er meget træt. Han må bestemt være et B-menneske, for om aftenen kan han være vågen 4-5 timer, inden han kommer i seng. Det er også om aftenen, han gør flest fremskridt, når han udvikler sig.

Han er blevet rigtig god til at bevæge sig rundt om sig selv og forsøger også at komme fremad, men det resulterer ofte i, at han kommer lidt bagud og bliver gal.
Han pylrer generelt rigtig meget, men det er vel udviklingen og seperationsfasen, som spiller ind?

Han sover i egen seng, og vi har fået et godt putteritual med ham, som han kender og er tryg ved. Han er dog begyndt at sove rigtig dårligt og uroligt med mange opvågninger om natten, men med lidt vuggen, sideskift og dynen puttet rundt om ham, sover han videre. Han har også på det sidste fået svært ved at give slip på at skulle sove, men det vel igen udviklingen?

Han har allerede fået 6 tænder, og vi har ham mistænkt for at der er flere på vej. Kan ...

Annonce

... de godt allerede få de 2 hjørnetænder for oven som 7,5 måned? Hver gang han har fået tænder, så har han villet bide i os, og det kan altså gøre vanvittig ondt med de tænder, som han har nu. Han virker irriteret og vil ligesom have fat i noget mellem tænderne. Agurkestænger er et hit, så det benytter vi os af. Man kan vel ikke lære ham, at han ikke skal bide i os nu? Jeg er blevet nødt til at råbe meget højt av, for at han ikke skal bide, når jeg ammer, og det har hjulpet, så det gør han ikke længere. Han niver også meget i os, men det er måske for at undersøge?

Han er blevet god til at spise skemad efter at jeg har skåret 2 amninger væk, da han blev 7 måneder. Formiddag og eftermiddag. Jeg ammer ham middag, aften x 2 og tidlig nat. Han har altid gerne villet amme 2 gange aften, så det har jeg holdt fast i, så han på den måde springer midt nat over. Det er vel okay, at det er sådan hans rytme er?

Jeg har holdt fast i at amme ham, da jeg synes det egentlig er blevet så dejlig let og hurtig, og så kan jeg også naturligt trappe ud. Vi giver ham dog løbende vand af sutteflaske mellem måltiderne, så han kan lære at sutte af den (han har aldrig været begejstret for den, men er blevet det med vand i), så kan han senere få modermælkserstatning i den, hvis han er med på den, når jeg er trappet helt ud af amningen, som jeg nok vil før et år.

Far har ellers godt kunnet putte ham og give mad, efter han havde barsel 2 måneder, men nu er det for det meste kun mig, der duer i at putte og give ham skemad, ellers bliver han rigtig ked af det. Det passer vel igen til, at det er en fase, der går over?

Det var lige lidt spørgsmål og tanker fra mig.

Hilsen T.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder