Brev:
Søvn i børnehave
14. april 2013
Alder:
2 år, 8 mdr.
Søvn i børnehave
Kære Helen
Du har før hjulpet os. Især tricket med at starte putteritual sent og siden rykke det frem løbende har - suppleret med stor tålmodighed - hjulpet. Vores søn sover stadig ikke så tidligt som mange andre børn, men væsentligt tidligere end før.
Nå, men til sommer skal han i børnehave, og vi har valgt udflytter, fordi han elsker at være udenfor. Vi har fået plads i vores 2. prioritet, som er et rigtig fint sted, men står stadig skrevet op til 1. prioriteten, da der skulle være en chance.
Men vi er kommet lidt i tvivl om vores prioriteter, da den børnehave, vi har fået, har som en fast del af hverdagen, at de små mellem 3 og 4 år sover en middagslur fra ca. 12 til 14 (varierer selvfølgelig fra barn til barn), og mellembørnene ml 4 og 5 hviler hver dag, hvor de ligger på madrasser og får læst en bog og slapper lidt af. Det kan vi virkelig godt li!
I 1. Prioriteten kan børnene "få en lur hvis de er ved at segne". Ellers sover de først i bussen hjem mellem kl. 15 og 16. Vi synes, det er sent at sove, men det er jo først om næsten fire måneder, så det er svært at sige. Samtidig er vi bange for, at den sene lur igen vil give os problemer om aftenens med at få ham til at sove, og han skal jo tidligt op for at sidde i bussen kl 8.
1. Prioriteten har hidtil været 1. Prioritet, fordi mange fætre og kusiner har gået der, og det er et fedt sted. Vi kan dog ikke rigtigt bruge deres erfaringer, da deres forældre aldrig er gået særlig meget op i søvn og sengetider.
Det skal siges, at vores søn altid har ligget i den lave ende søvnmæssigt. For tiden får han 9 1/2 til 10 timer (af og til op til 11 timer i weekenden) om natten og 1 til to timer om dagen (i vuggestuen 1 1/4 time, da vi har bedt dem holde det til det. Og vi vil jo gerne have, at han får den søvn, han har brug for, selv om han altid har sovet mindre end mange andre.
Det skal også siges, at han af og til - ihvertfald herhjemme i weekenden eller når vi er hos bedsteforældre - ikke vil have sin lur og simpelthen ikke får den, fordi det er en umulig mission. Det sker dog ikke så tit, men f.eks idag hvor han så faldt i søvn i bilen ca. Kvart i tre og blev vækket efter en lille time og først sov igen ti over 21. Så måske er han helt uden lur alligevel, når han skal i børnehave sidst i juli? Men altså udflytter med et højt aktivitetsniveau, så træt bliver han jo. I vuggestuen sover han - kun en gang har han droppet sin lur.
Det korte af det lange er, at vi er i tvivl om, om luren ved middagstid er så vigtig, at vi skal vælge ud fra det. Eller om han kan holde til kl. 15?
Vores søn er en glad og dejlig unge, og han virker ikke træt på trods af, at han ligger lavt mht søvntimer.
Hilsner
Maria