Søvn i børnehave

14. april 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Søvn i børnehave

Kære Helen

Du har før hjulpet os. Især tricket med at starte putteritual sent og siden rykke det frem løbende har - suppleret med stor tålmodighed - hjulpet. Vores søn sover stadig ikke så tidligt som mange andre børn, men væsentligt tidligere end før.

Nå, men til sommer skal han i børnehave, og vi har valgt udflytter, fordi han elsker at være udenfor. Vi har fået plads i vores 2. prioritet, som er et rigtig fint sted, men står stadig skrevet op til 1. prioriteten, da der skulle være en chance.

Men vi er kommet lidt i tvivl om vores prioriteter, da den børnehave, vi har fået, har som en fast del af hverdagen, at de små mellem 3 og 4 år sover en middagslur fra ca. 12 til 14 (varierer selvfølgelig fra barn til barn), og mellembørnene ml 4 og 5 hviler hver dag, hvor de ligger på madrasser og får læst en bog og slapper lidt af. Det kan vi virkelig godt li!

I 1. Prioriteten kan børnene "få en lur hvis de er ved at segne". Ellers sover de først i bussen hjem mellem kl. 15 og 16. Vi synes, det er sent at sove, men det er jo først om næsten fire måneder, så det er svært at sige. Samtidig er vi bange for, at den sene lur igen vil give os problemer om aftenens med at få ham til at sove, og han skal jo tidligt op for at sidde i bussen kl 8.

1. Prioriteten har hidtil været 1. Prioritet, fordi mange fætre og kusiner har gået der, og ...

Annonce

... det er et fedt sted. Vi kan dog ikke rigtigt bruge deres erfaringer, da deres forældre aldrig er gået særlig meget op i søvn og sengetider.

Det skal siges, at vores søn altid har ligget i den lave ende søvnmæssigt. For tiden får han 9 1/2 til 10 timer (af og til op til 11 timer i weekenden) om natten og 1 til to timer om dagen (i vuggestuen 1 1/4 time, da vi har bedt dem holde det til det. Og vi vil jo gerne have, at han får den søvn, han har brug for, selv om han altid har sovet mindre end mange andre.

Det skal også siges, at han af og til - ihvertfald herhjemme i weekenden eller når vi er hos bedsteforældre - ikke vil have sin lur og simpelthen ikke får den, fordi det er en umulig mission. Det sker dog ikke så tit, men f.eks idag hvor han så faldt i søvn i bilen ca. Kvart i tre og blev vækket efter en lille time og først sov igen ti over 21. Så måske er han helt uden lur alligevel, når han skal i børnehave sidst i juli? Men altså udflytter med et højt aktivitetsniveau, så træt bliver han jo. I vuggestuen sover han - kun en gang har han droppet sin lur.

Det korte af det lange er, at vi er i tvivl om, om luren ved middagstid er så vigtig, at vi skal vælge ud fra det. Eller om han kan holde til kl. 15?

Vores søn er en glad og dejlig unge, og han virker ikke træt på trods af, at han ligger lavt mht søvntimer.

Hilsner
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer