Svar: Aktivering og bespisning af en energisk utålmodig pige
5. april 2013
Alder:
7 mdr.
Kære efterhånden lidt udkørte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter så småt er ved at komme igang med separationsfasen. Dette beskriver ofte alderen 7-10 måneder og det kan være en lidt udfordrende alder på mange måder.
Når din datter skal separere sig fra dig, adskille sig fra dig, så er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Man kan ikke separere sig, hvis ikke man er knyttet til. Og derfor vil der ofte opstå netop de situationer du beskriver, hvor hun vil op, holdes om, have et kram osv. og ligeså snart hun er oppe, så vil hun ned igen, så skubber hun dig fra sig og vil alligevel ikke krammes. Man kan tale om en "separation-gentilnærmelses-fase".
Det er også en alder, som giver stor frustration, for det er svært at bevæge sig rundt og det er svært at øve sig motorisk. Hun kæmper, bruger enorme ressourcer på at bevæge sig, flytte sig, komme i nærheden af sit legetøj og få fat i det osv. men ofte går det den forkerte vej, når hun prøver at bevæge sig fremad, så kommer hun baglæns og det er naturligt frustrerende. Derfor bliver hun ekstra ked af det og irriteret, når hun ligger på gulvet og skal lege lidt og øve sig ...
Og her skal du prøve at finde balancen mellem at hjælpe hende og vise hende, hvordan, hjælpe hende på vej og nogle gange give hende legetøjet, så hun oplever at få det hun søger - andre gange skal du lade hende kæmpe og blive lidt sur og irritabel, fordi det netop er hendes temperament og vilje, der så gør at hun faktisk lykkes. Det lykkes for hende at få flyttet på sig, hun finder pludselig ud af hvordan og får den lille sejr og har så lært det :)
Hun kan også være svær at stille tilpas og mange forældre føler at de skal underholde hele tiden og selvom de gør det, så er det alligevel ikke godt nok. Hun har svært ved at lege for sig selv, hun vil hele tiden at der skal ske noget nyt og som forældre kan man godt føle at man gir og gir uden rigtigt at få noget igen - det er naturligvis ikke rigtigt, for du får masser igen, men følelsen kan godt være der. Og behovet for at aflevere hende i favnen på far, når han kommer hjem og sige "nu er det din tur!" kan være stort i denne alder ... Det er naturligt, det handler om udvikling og alt det der sker med hende lige nu.
Det er en god idé at gøre det til en vane at trille hende en tur hver dag. Og hun må gerne sidde op i sin barnevogn og kikke på verden I kører forbi. Tal om de ting I møder "det var en bus, bbrrmm siger den" eller lignende. Og lad hende fylde sig op med indtryk, mærke vinden i ansigtet osv. Det bliver naturligt lettere og lettere de næste måneder, nu hvor vi går den lyse sommertid i møde og hun vil nyde at komme ud på disse ture. Samtidig vil det give dig et afbræk og det kan være dejligt at komme lidt hjemmefra :) Og læg hende så ned, når hun tydeligt er træt og viser behov for at sove - ikke før, for så bliver hun for ked af det.
Nogle gange kan det også være en rigtig god idé at lægge sig sammen med hende i dobbeltsengen, give hende mælk og lade hende falde i søvn ved siden af dig midt på dagen. Det kan hjælpe hende til at koble fra og finde roen og få sovet en god lur. Når hun sover godt, så er hendes overskud til at møde dagen og opleve og udforske naturligt også større :)
Mad er vigtigt - både for søvnen men også for at give hende stimulation, præcist som du nævner. Det er vigtigt at du appellerer til hendes sanser, smag, konsistens, farver, - du må gerne udfordre hende, som det lyder som om at du også gør. Og du må gerne hjælpe hende med at holde fokus, når hun skal spise, så hun både får lov til at spise lidt selv, men så du stadig også mader hende. Det er vigtigt at hun får mad nok, for også at sove godt og igen for at have energi til at opleve og udvikles.
Udgangspunktet kan nu være den mad du selv spiser. Gode retter i denne alder kan være risretter, f.eks. boller i karry eller rødspætte med ris og mild karry. Det kan også være retter med hakket kød, - kødsovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), det kan være lidt laks fra ovnen osv. som moses ned i grøntsagerne. Og hun kan få kogte stykker blomkål, broccoli en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at sidde og gumle på selv.
Jeg vil anbefale dig to af mine bøger:
"Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse om, hvad der sker med hende lige nu og de næste måneder frem. Den går op til 3 år og giver et indblik i hvad hun tænker og oplever og hvorfor hun reagerer som hun gør.
"Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter og dagsplaner og får lidt idé om, hvad du kan give hende og hvad hun er parat til rent madmæssigt :) Du kan også slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvorvidt der er noget hun må få.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske