Svar: Aktivering og bespisning af en energisk utålmodig pige

5. april 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære efterhånden lidt udkørte mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at din datter så småt er ved at komme igang med separationsfasen. Dette beskriver ofte alderen 7-10 måneder og det kan være en lidt udfordrende alder på mange måder.

Når din datter skal separere sig fra dig, adskille sig fra dig, så er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Man kan ikke separere sig, hvis ikke man er knyttet til. Og derfor vil der ofte opstå netop de situationer du beskriver, hvor hun vil op, holdes om, have et kram osv. og ligeså snart hun er oppe, så vil hun ned igen, så skubber hun dig fra sig og vil alligevel ikke krammes. Man kan tale om en "separation-gentilnærmelses-fase".

Det er også en alder, som giver stor frustration, for det er svært at bevæge sig rundt og det er svært at øve sig motorisk. Hun kæmper, bruger enorme ressourcer på at bevæge sig, flytte sig, komme i nærheden af sit legetøj og få fat i det osv. men ofte går det den forkerte vej, når hun prøver at bevæge sig fremad, så kommer hun baglæns og det er naturligt frustrerende. Derfor bliver hun ekstra ked af det og irriteret, når hun ligger på gulvet og skal lege lidt og øve sig ...

Og her skal du prøve at finde balancen mellem at hjælpe hende og vise hende, hvordan, hjælpe hende på vej og nogle gange give hende legetøjet, så hun oplever at få det hun søger - andre gange skal du lade hende kæmpe og blive lidt sur og irritabel, fordi det netop er hendes temperament og vilje, der så gør at hun faktisk lykkes. Det lykkes for hende at få flyttet på sig, hun finder pludselig ud af hvordan og får den lille sejr og har så lært det :)

Hun kan også være svær at stille tilpas og mange forældre føler at de skal underholde hele tiden og selvom de gør det, så er det alligevel ikke godt nok. Hun har svært ved at lege for sig selv, hun vil hele tiden at der skal ske noget nyt og som forældre kan man godt føle at man gir og gir uden rigtigt at få noget igen - det er naturligvis ikke rigtigt, for du får masser igen, men følelsen kan godt være der. Og behovet for at aflevere hende i favnen på far, når han kommer hjem og sige "nu er det din tur!" kan være stort i denne alder ... Det er naturligt, det handler om udvikling og alt det der sker med hende lige nu.

Det er en god idé at gøre det til en vane at trille hende en tur hver dag. Og hun må gerne sidde op i sin barnevogn og kikke på verden I ...

Annonce

... kører forbi. Tal om de ting I møder "det var en bus, bbrrmm siger den" eller lignende. Og lad hende fylde sig op med indtryk, mærke vinden i ansigtet osv. Det bliver naturligt lettere og lettere de næste måneder, nu hvor vi går den lyse sommertid i møde og hun vil nyde at komme ud på disse ture. Samtidig vil det give dig et afbræk og det kan være dejligt at komme lidt hjemmefra :) Og læg hende så ned, når hun tydeligt er træt og viser behov for at sove - ikke før, for så bliver hun for ked af det.

Nogle gange kan det også være en rigtig god idé at lægge sig sammen med hende i dobbeltsengen, give hende mælk og lade hende falde i søvn ved siden af dig midt på dagen. Det kan hjælpe hende til at koble fra og finde roen og få sovet en god lur. Når hun sover godt, så er hendes overskud til at møde dagen og opleve og udforske naturligt også større :)

Mad er vigtigt - både for søvnen men også for at give hende stimulation, præcist som du nævner. Det er vigtigt at du appellerer til hendes sanser, smag, konsistens, farver, - du må gerne udfordre hende, som det lyder som om at du også gør. Og du må gerne hjælpe hende med at holde fokus, når hun skal spise, så hun både får lov til at spise lidt selv, men så du stadig også mader hende. Det er vigtigt at hun får mad nok, for også at sove godt og igen for at have energi til at opleve og udvikles.

Udgangspunktet kan nu være den mad du selv spiser. Gode retter i denne alder kan være risretter, f.eks. boller i karry eller rødspætte med ris og mild karry. Det kan også være retter med hakket kød, - kødsovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), det kan være lidt laks fra ovnen osv. som moses ned i grøntsagerne. Og hun kan få kogte stykker blomkål, broccoli en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at sidde og gumle på selv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil anbefale dig to af mine bøger:

"Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse om, hvad der sker med hende lige nu og de næste måneder frem. Den går op til 3 år og giver et indblik i hvad hun tænker og oplever og hvorfor hun reagerer som hun gør.

"Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter og dagsplaner og får lidt idé om, hvad du kan give hende og hvad hun er parat til rent madmæssigt :) Du kan også slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvorvidt der er noget hun må få.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder