Brev:
Sove i egen seng uden leg og hysteri
5. april 2013
Alder:
21 mdr.
Sove i egen seng uden leg og hysteri
Hejsa Helen
Vi takker for dit sidste brev og vi er kommet lidt videre i putningen, men har fået nye problemer i den forbindelse, desværre.
Vi gør nu således ved putning:
Far giver natmad, børster tænder, giver natble, astma spray osv.
Vi har rykket Lucas’ seng ind i vores soveværelse, så vi kan komme hurtigere til ham om natten for at han ikke vågner helt så meget op og for at vi kan trøste ham mere inden han skal sove.
Vi ligger begge i dobbeltsengen og prøver at tale hans dag igennem stille og roligt eller synge godnatsang.
Lucas bliver lagt ned i sin egen seng, som står helt tæt op af mors uden tremmesengens væg imellem.
Han ruller direkte om på maven, rejser sig op, kravler over sin mor, kaster med bog/bamse/nusseklud.
Vi lægger ham ned i egen seng igen og prøver igen at tale dagen igennem eller læse bog – tale om bamse osv. Han rejser sig op eller kravler hen over mor for at komme til at ligge i midten eller lege med far, som forsøger at afvise ham og sige at han skal sove.
Vi har prøvet hvor mor eller far siger bestemt ”Lucas du skal sove – læg dig ned”. Lucas lægger sig nogen gange ned, mens han andre gange bare smiler til os og vil kaste med sine ting.
Han har bog, nusseklud og bamse samt en sut, som han aldrig har brugt – udover de sidste 4 dages tid til leg.
Han banker sig meget på tænderne – måske der er tænder på vej?
Når vi så har prøvet at lægge ham ned i sengen omkring 50 gange efter al hans hurlumhej, så er han mere rolig og putteklar. Han lægger sig ved siden af mor og vi taler om bamsen eller dagen. Han ligger og siger ”hmmm – naaa” omkring 200 gange til han falder i søvn kl. ca .21.
Vi prøver at lave de gode søvnassociationer, men det er svært, når vi er i den onde cirkel. Vi er dog kommet videre i forhold til sidst i det vi ikke sidder/står med ham i favnen mere. Det er ok på ca. 2 uger syns vi.
Nogle dage har han absolut ikke villet i seng og så har vi prøvet at holde ham fast, hvilket bare gjorde det hele meget værre, da han blev dybt ulykkelig. Vi fik desuden også meget dårlig samvitttighed ved den form for overgreb, men vi var også bare så desperate for, at han skulle blive liggende og ikke hele tiden fare op og ville lege.
Han vil meget gerne kommunikere med os for at undgå at skulle sove. Han er så stolt over, at han har lært tegnene for at vaske hænder, at se Teletubbies og at spille golf, så han vil meget gerne vise os dem hele tiden, have os til at forstå hvad han gerne vil - og han vil self også gerne gøre de ting, som han spørger os om. Det er hårdt at skulle sige nej de 50 gange vi gør, mens han tudbrøler og bliver sur samt river, niver, bider, flår, kradser os, men vi mener, at når man skal sove, så skal man sove.
Han bliver dog tilbudt vand, når han beder om det.
Kan han have et lille søvnbehov?
Vi har lidt tanker omkring vores søn måske har et mindre søvnbehov end andre børn i den alder? Han står op kl 6.30 – medmindre han vågner kl. 6 eller før af sig selv. Han sover 1½-2 timer til lur i vuggestuen. Han kommer normalt i seng kl. 19.30, men vi har prøvet med både kl. 20 og 20.30. Det er helt klart kl. 20.30 som virker bedst, da han så er træt og der kun går ½ time inden han sover. Hvis vi putter ham kl. 19.30 kan det godt tage over en time at få ham til ro.
Hvordan kommer vi videre? Skal vi bare væbne os med tålmodighed?
Hvad skal vi gøre i de situationer for han enten er hyper aktiv eller hvor han bliver så hysterisk at han river, bider, niver, kradser os for at undgå at komme i seng, hvor vi mest har lyst til at holde ham fast???
Af og til vågner han om natten og skriger løs, det er umuligt for både mor og far at trænge igennem til ham. Han kæmper næsten for sit liv og vi har ingen idé om, hvad der sker. Ved du det?
Med venlig hilsen
de frustrerede forældre til Lucas