Sove i egen seng uden leg og hysteri

5. april 2013

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Sove i egen seng uden leg og hysteri

Hejsa Helen

Vi takker for dit sidste brev og vi er kommet lidt videre i putningen, men har fået nye problemer i den forbindelse, desværre.

Vi gør nu således ved putning:
Far giver natmad, børster tænder, giver natble, astma spray osv.

Vi har rykket Lucas’ seng ind i vores soveværelse, så vi kan komme hurtigere til ham om natten for at han ikke vågner helt så meget op og for at vi kan trøste ham mere inden han skal sove.

Vi ligger begge i dobbeltsengen og prøver at tale hans dag igennem stille og roligt eller synge godnatsang.

Lucas bliver lagt ned i sin egen seng, som står helt tæt op af mors uden tremmesengens væg imellem.

Han ruller direkte om på maven, rejser sig op, kravler over sin mor, kaster med bog/bamse/nusseklud.

Vi lægger ham ned i egen seng igen og prøver igen at tale dagen igennem eller læse bog – tale om bamse osv. Han rejser sig op eller kravler hen over mor for at komme til at ligge i midten eller lege med far, som forsøger at afvise ham og sige at han skal sove.

Vi har prøvet hvor mor eller far siger bestemt ”Lucas du skal sove – læg dig ned”. Lucas lægger sig nogen gange ned, mens han andre gange bare smiler til os og vil kaste med sine ting.
Han har bog, nusseklud og bamse samt en sut, som han aldrig har brugt – udover de sidste 4 dages tid til leg.

Han banker sig meget på tænderne – måske der er tænder på vej?

Når vi så har prøvet at lægge ham ned i sengen omkring 50 gange efter al hans hurlumhej, så er han mere rolig og putteklar. Han lægger sig ved siden af mor og vi taler om bamsen eller dagen. Han ligger og siger ”hmmm – naaa” omkring 200 gange til han falder i søvn kl. ca .21.

Vi prøver at lave de gode søvnassociationer, men det er svært, når vi er i den onde cirkel. Vi er dog kommet videre i forhold til sidst i det vi ikke sidder/står med ham i favnen mere. Det er ok på ca. 2 uger syns vi.

Nogle dage har han absolut ...

Annonce

... ikke villet i seng og så har vi prøvet at holde ham fast, hvilket bare gjorde det hele meget værre, da han blev dybt ulykkelig. Vi fik desuden også meget dårlig samvitttighed ved den form for overgreb, men vi var også bare så desperate for, at han skulle blive liggende og ikke hele tiden fare op og ville lege.

Han vil meget gerne kommunikere med os for at undgå at skulle sove. Han er så stolt over, at han har lært tegnene for at vaske hænder, at se Teletubbies og at spille golf, så han vil meget gerne vise os dem hele tiden, have os til at forstå hvad han gerne vil - og han vil self også gerne gøre de ting, som han spørger os om. Det er hårdt at skulle sige nej de 50 gange vi gør, mens han tudbrøler og bliver sur samt river, niver, bider, flår, kradser os, men vi mener, at når man skal sove, så skal man sove.
Han bliver dog tilbudt vand, når han beder om det.

Kan han have et lille søvnbehov?
Vi har lidt tanker omkring vores søn måske har et mindre søvnbehov end andre børn i den alder? Han står op kl 6.30 – medmindre han vågner kl. 6 eller før af sig selv. Han sover 1½-2 timer til lur i vuggestuen. Han kommer normalt i seng kl. 19.30, men vi har prøvet med både kl. 20 og 20.30. Det er helt klart kl. 20.30 som virker bedst, da han så er træt og der kun går ½ time inden han sover. Hvis vi putter ham kl. 19.30 kan det godt tage over en time at få ham til ro.

Hvordan kommer vi videre? Skal vi bare væbne os med tålmodighed?

Hvad skal vi gøre i de situationer for han enten er hyper aktiv eller hvor han bliver så hysterisk at han river, bider, niver, kradser os for at undgå at komme i seng, hvor vi mest har lyst til at holde ham fast???

Af og til vågner han om natten og skriger løs, det er umuligt for både mor og far at trænge igennem til ham. Han kæmper næsten for sit liv og vi har ingen idé om, hvad der sker. Ved du det?

Med venlig hilsen
de frustrerede forældre til Lucas

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt