Svar: Bakke op om min datters grænser

1. april 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og ja, dine spørgsmål giver bestemt mening :)

Jeres datters reaktion på besøg først hos en familie og dernæst en anden del af familien er helt naturlig. Det har været overvældende for hende og hun har ikke kunne overskue det og alt det nye, samtidig med at hun har været træt, har manglet sin sut, sin barnevogn osv. Hun har haft behov for at komme hjem og det er fint at I har taget konsekvensen og afbrudt besøget og har givet hende den ro, hun har vist behov for. Sådanne situationer kan sagtens opstå - næste gang kan I så bedre planlægge jer ud af det, så det måske ikke sker igen :)

Jeres datter er i separationsfasen nu. Det betyder at hun øver sig i at være lidt mere på afstand af jer. Fra at sidde på skødet og være i din favn hele tiden, så begynder hun at sidde ved dine fødder, så kan hun sidde et par meter væk og begynder at krybe og nu begynder hun så at kravle og rent fysisk bevæge sig væk fra dig. I takt med at hun øver dette, så vil hun naturligt også blive mere tryghedssøgende. Hun har brug for mere fysisk kontakt - hun skal ligesom være lidt ekstra tilknyttet for at kunne adskille sig og du skal derfor se det lidt som at hun skal have sit 'mor-depot' fyldt op.

Jeres datter er så bevidst nu, at hun meget tydeligt mærker, når og hvis I går og hun er naturligt bange for at I skal gå fra hende. Hun lægger meget mærke til hvor hun er i forhold til jer - om I er i samme rum eller om I f.eks. går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Hun kan blive rigtigt ked af det, hvis du går fra hende, også selvom det kun er ind i et tilstødende lokale, når hun ikke kan se dig/jer, føler hun sig forladt og alene. Først omkring 16 måneders alderen vil hun begynde at kunne forholde sig til, at du er i rummet ved siden af.

Hun har brug for masser af knus, kram og fysisk kontakt og virkelig mærke at du er der, for at kunne bevæge sig lidt væk fra dig og kunne undvære dig bare lidt ... Når I er hjemme, vil hun måske kravle lidt på afstand, vende sig om kikke efter dig, og du skal sige "jeg er lige her skat" eller lignende, så hun ser og hører at du stadig er der og herefter tør hun så kravle lidt videre. Andre gange vil hun komme hen til dig, skal lige op og have et knus og er så klar til at blive sat ned og kan kravle lidt videre på egen hånd igen.

Det kan være en god idé at du/I taler med hende, når I går ind i et andet rum, så hun kan høre at du stadig er der og har du noget praktisk du skal lave i køkkenet eller et andet sted, så tag hende med, sæt hende i den høje stol eller på et tæppe ...

Annonce

... på gulvet i rummet hvor du er - så hun kan se dig, så I kan tale sammen, men hvor du kan få lavet det du skal og hvor hun øver sig i at lege lidt selv.

Leg borte-tit leg med hende, da det også er en god måde at lære hende at du stadig er der, selvom du er væk et øjeblik.

Når både mor og far er hjemme og den ene af jer er alene med hende på armen, så led efter den anden - altså du tager hende på armen, går med hende, siger "Hvor er far henne? Skal vi finde far? Der var far jo!" osv. så hun oplever at lede efter en anden og får fornemmelse af at rummene hænger sammen og man kan lede efter den anden - jo ældre hun bliver, jo mere vil hun som sagt kunne forholde sig til dette :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og når I er på besøg hos familie og venner, så er det vigtigt at give hende lov til at observere og netop spejle sig i jer og jeres reaktion. Til at starte med, vil hun sandsynligvis have brug for at sidde på skødet af en af jer forældre. Her fra den sikre base vil hun være tryg nok ved at se på de andre, pludre lidt til dem, måske vil hun være smilende og snakke meget - netop fordi hun er tryg, når hun sidder hos jer. Måske vil hun gemme hovedet lidt og putte sig hos jer, fordi det bliver lidt for meget. Og det er vigtigt at give hende lov til at regulere dette selv. Det er vigtigt at hun ikke tvinges til at blive holdt af andre, giv hende tid og lad hende falde til ro. Når hun ser at I r glade, rolige, nyder det og er afslappede, så vil hun naturligt føle sig mere tryg ved det der sker og dermed også blive lidt mere modig.

Når andre holder hende, gerne vil snakke med hende, lege lidt med hende osv, så skal de naturligvis have lov til dette indenfor hendes grænser og hvad hun synes er okay. Vær hos hende, berolige hende med ord og din mimik, så hun ser og hører at det er okay og tag så over, hvis du kan mærke at det bliver for meget.

Nogle gange kan man også lave en leg, hvor hvor hun skiftevis kommer fra den ene og den anden. Hvis far f.eks. har hende på armen og hun vil over til mor, så kan han gøre som om at han giver hende til dig og så i sjov og med positiv stemning, fortryde og trække hende tilbage og så over til mor igen. Så det at skifte mellem far og mor bliver til noget sjov og ballade - det gælder begge veje. Og det samme kan man nogle gange gøre mellem bedsteforældre og forældre - men hele tiden skal det vurderes ud fra, hvordan hun reagerer. Hun skal synes det er sjovt, hun må ikke blive ked af det, så skal hun have lov til at være hos mor eller far, hvor hun er mest tryg.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder