Brev:
Bakke op om min datters grænser
1. april 2013
Alder:
10 mdr.
Bakke op om min datters grænser
Kære Helen,
Tak for dit sidste svar ang. søvn! Vi er kommet godt videre og tingene går fremad:-)
Mit spørgsmål nu går på nogle reaktioner min datter havde. Vi havde været i sommerhus med noget familie, bl.a. med en 5-årig dreng, hvis familieforhold er meget rodet, og han er derfor meget grænsesøgende det meste af tiden, og det påvirkede stemningen meget og os forældre, og derfor tænker jeg, at det også må have påvirket vores datter.
Da dagene var ovre skulle vi lige efter besøge den anden side af familien, og da vi ankommer og døren går op, begynder vores datter at græde utrøsteligt. Hun er meget ulykkelig, min mand går ud med hende, men med det samme de nærmer sig huset græder hun. Jeg tager hende, holder hende tæt, taler beroligende, går væk. Hver gang nogen nærmer sig, eller jeg prøver at nærme mig de andre, græder hun. Det er yderst sjældent at hun er så svær at trøste. Og vi valgte at køre hjem. Jeg ammede hende i bilen, kun da faldt hun til ro og faldt i søvn.
Det skal siges at vi havde fået planlagt tingene rigtig dårligt. Hun trængte til at sove da vi kom, og vi havde glemt sutten. Det drejede sig om at vi skulle kigge forbi, derfor havde vi ikke barnevognen med, hvor hun kunne puttes. Så jeg tænker at det sammenholdt med det andet har givet denne reaktion. Jeg følte mig også presset og magtesløs i det, og det kunne hun selvfølgelig også mærke. Tror du det kan give denne voldsomme reaktion? Jeg har ikke oplevet det før. Kun et par gange før, da hun var yngre og meget overtræt.
I forlængelse af det tænker jeg på hvordan jeg bakker op om min datters grænser? Hun er begyndt at sige nej. Og det gør hun også hvis nogen, fx i familien, vil tage hende op. Hun siger nej, vender sig væk med kroppen osv. det er meget tydeligt at hun er afvisende. Så sker der det at bedsteforældre synes det er "sjovt", prøver alligevel at tage hende, gå med hende, lege med hende osv. Her plejer jeg så at sige: "Vil du ikke have det skat"? "Vil du herover"? Eller direkte, hvis de bliver ved... : "Hun vil ikke over til dig lige nu". Ofte når hun siger nej siger de: "Jo, jo, jo", eller "det vil jeg nu altså", "du er en lille bandit" eller noget i den retning. Kan ikke finde ud af om det er mig der overreagerer, jeg tænker bare det er vigtigt at jeg støtter hende i hendes grænsesætning.
Men hvordan gør jeg bedst det? Er det okay at selvom hun er afvisende, at lade bedstemor skifte hende? Eller sætte hende hos bedstefar og signalerer det er okay at være her, selvom hun er afvisende over for det? Jeg tænker at hun spejler sig i mig, og jeg derfor skal virke tryg ved det og signalerer det er okay. Jeg synes det er en svær balancegang. Det er vigtigt for mig at tage min datters følelser alvorligt, samtidig med at jeg går foran og signalerer tryghed og sikkerhed i fx fremmede situationer eller med kendte mennesker.
Jeg håber mine spørgsmål giver mening.
Mange hilsner