Svar: Fodstilling
31. marts 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at jeres dreng nu er begyndt at gå rundt og er tæt på at kunne gå selvstædigt - stort! :)
Når børn begynder at gå rundt, så er det helt relevant at se på deres fødder og fodstilling og den bedste til at vurdere, om det er noget, der skal handles på er jeres læge. Hvis lægen skønner det nødvendigt, kan lægen henvise jer videre.
I forhold til en fod der drejer indad, så vil man ofte vurdere om det kun gælder, når barnet står og går, eller om foden f.eks. også drejer indad, når barnet ligger ned. Man vil også se på om foden er let bevægelig, om den kan "rettes op" uden problemer, når man holder foden i hånden.
Nogle børn har en indaddrejning i foden som er uden betydning og de vokser fra det. Nogle gange har de det i netop den periode, hvor de øver sig i at rejse sig og gå rundt, de skal lige finde ud af at sætte fødderne rigtigt, finde ud af at holde balancen, koordinere deres bevægelser osv. Nogle gange vil man se at når barnet får en god sko på med fast hælkappe, som sidder godt på foden, så er skoen med til at rette foden op og barnet går rigtigt. Andre gange vil man se at fodtøjet ødelægges hurtigt, fordi når foden sættes ned i skoen presses der mod hælkappen, som bliver skæv ...
Nogle børn drejer ind på fødderne, fordi de har problemer i deres hofte. Foden drejes simpelthen indad, fordi lårbenshovedet derved hviler bedre i hofteskålen. Dette vil lægen kunne se efter og lægen vil kunne henvise til f.eks. en ortopædisk læge, hvis det skønnes nødvendigt. Det er igen ofte noget, som ændrer sig i takt med at barnet vokser, men det bør undersøges og man skal holde øje, så man sikrer sig at barnet ikke får hofteproblemer.
Hellere undersøge og spørge lægen en gang for meget end en gang for lidt, så mit råd er at I får jeres lægen til lige at vurdere det :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske