Brev:
Sover uroligt og mere pylret
1. april 2013
Alder:
5 mdr.
Sover uroligt og mere pylret
Hej Helen
Jeg har været rigtig glad for at læse dine svar på nettet og vil derfor meget gerne stille dig et par spørgsmål.
Jeg har en dejlig datter på snart 5 måneder som oftest har været mild og glad, og meget opmærksom hvad der sker omkring hende, men der er sket ændringer gennem den sidste måneds tid. Det skal siges at min datter er født 10 dage over tid og med en vægt på 2700 gram, så lille var hun. I dag vejer hun ca. 7100g og bliver udelukkende ammet. Hun vil hverken modtage en sut eller tage MME på flaske, som jeg har forsøgt et par timer inden sengetid. jeg prøv dog hver dag med flaske og indimellem lykkedes det at få hende til at tage lidt.
Problemet er at hun er blevet pylret og har svært ved at blive lagt til middagslur samt at blive puttet om aftenen. Herudover er hun begyndt at sove uroligt, vågne op ved drømme og skal puttes igen så vi er begyndt at ligge hende til at sove i vores seng, hvilket ikke er målet. Hun har gennem et stykke tid vågnet hver anden time om natten og er her blevet ammet. Når hun kommer i barnevognen til middagslur er hun utilfreds og basker med arme og ben og vil ikke sove selvom hun har vist tegn. Ja og hvis vi går en tur kaster hun sig nærmest rundt dernede:/ Er der måske tale om tigerspring uge 19 eller er der noget der skal ændre på måden vi gør tingene på.
Vores dag ser oftest sådan ud:
Vågner glad ved 6 tiden bliver ammet og hygger lidt i vores seng, sover en halv times tid til kl. 7
Kl. 7 bliver ammet, hygger og ligger evt på legetæppe, bliver puslet, giver massage på mave, bliv ammet og får herefter formiddagslur ca. 2-2,5 time
Kl. 1130 bliver ammet lidt får tilbudt lidt grød med mos, hygger, "leget" pusler normalt er hun vågen 1.15 time her.
Kl. Ca 13 middagslur på ca 1 time( her er det begyndt at gå galt)
Kl. Ca 14 ammes, pusles og hygges og "leges"
Kl. Ca. 16.30 gives flaske og hun vil oftes tage ca. 60 ml og herefter ammes hun. Vi hygger pusler.
Mellem 16.30-18 tager hun oftest en halv times lur.
Kl. Ca 18. Får hun tilbudt grød og mos hvorefter hun ammes. Herefter sidder hun med mens os voksne spiser.
Kl. 19.30 får hun bad og lidt massage og skal herefter puttes.
Hun ammes med godnatsang hvor hun normalt falder i søvn og bliver herefter lagt i sin vugge. Det har fungeret i længe indtil hun begyndte at ændre sig.
Dette gør jeg selv for at hindre pylrer, skrig og skrål.:
Vi er opmærksom på træthedstegn som gnider i øjne, nuldrer ører, hår, en bestemt lyd hun laver og pyldren.
Når jeg ammer inden putning er jeg begyndt at tage hende fra når hun ikke sutter aktivt mere og er ved at falde i søvn, sådan at hun ligges i vuggen eller barnevogn men hun er ved at falde hen.
Når hun vågner af drømme eller uro om natten, tages hun op og hun trøstet tæt til kroppen hvorefter hun falder til ro.
Lader være at lave for meget aktivt den sidste time inden putning til natten.
Næsten mørkt soveværelse og ingen snak, kun putte snak.
Har forsøgt at give MME for at fylde hende mere op så hun ikke vil spise så ofte om natten.
Jeg håber du kan hjælpe lidt da min egen sp kommer med et standard svar som jeg intet kan bruge til. Det begynder at være opslidende med de humørsvingninger hun har og så at man ikke får meget søvn i løbet af natten. Det er et kæmpe problem syntes vi at hun ikke vil tage sut, vi har forsøgt flere forskellige men det resulterer i utilfredshed og opkast.
Det skal sige at hun har trøske i munden i øjeblikket som hun er i behandling for og har også fået undersøgt om mellemørebetændelse.
Glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Lene