Svar: Sover uroligt og mere pylret

1. april 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lene

Tak for dit brev og velkommen til og tak for din fine beskrivelse :)

Det lyder som om at jeres lille pige har det godt og er glad for at blive ammet. Ud fra hendes vægtøgning, lyder det ikke som om at hun indtil nu har manglet mælk og det lyder også fint, at I er begyndt med lidt skemad.

Det er rigtig fint med 2 måltider skemad dagligt med den alder hun har, og jeg tænker at det vil være en rigtig god idé, hvis du prøver at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner af en lur sammen med mælk og kop og du så ammer hende fast inden hun skal sove næste lur. Det er vigtigt at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual og det er vigtigt at mængden af skemad ikke er så stor, at det fjerner lysten til brystet (eller flasken). Det er således bedre at give hende f.eks. ¾ dl. skemad og hun så efterfølgende dier ved brystet end at tilbyde hende mere skemad og hun så afviser brystet eller ikke drikker nok ved dig.

Hendes behov for mælk og mad skal så vidt muligt dækkes hele dagen igennem, så hun begynder at kunne sove lidt længere stræk om natten. Hvis hun ikke får mælk = væske nok i dagtimerne, vil hun naturligt die hyppigere om natten for at få sit behov dækket. Det er dog stadig helt normalt at hun har brug for amning midt nat, de fleste børn er 6 måneder før de kan begynde at undvære denne.

Du må naturligvis gerne supplere din datter med flaske for på den måde at sikre hende lidt ekstra mælk. MME vil ofte også mætte lidt mere og det er helt okay at du forsøger dette. Hvis hun ikke er glad for flasken, ikke rigtigt er interesseret og derfor ikke spiser nok af den, så må du dog amme hende, så hun får mælk nok fra dig :)

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng. Får evt. en ekstra amning, når dagen starter, det kan være en rar måde at vågne på.

Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag: Ammes efter behov, suppleres evt. med flaske som nu

Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort lur

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes, suppleres evt med flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske)

Midt nat 03: Ammes ofte også her - de fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at springe denne amning over.

Det er meget fint at du prøver at putte jeres datter inden hun falder helt i søvn. Så hun oplever at falde i søvn i sin seng og ikke i jeres favn. Men det er vigtigt at hun falder roligt i søvn, hun bør ikke græde sig i søvn, ikke være ked af det, utryg og ulykkelig. Det at skulle sove, skal forbindes med noget trygt og rart.

Det er også rigtig fint at du, når og hvis hun vågner om natten, forsøger at tage hende op og fornemmer at netop nærheden giver hende den ro hun har behov for. Jeg vil her foreslå jer at I tager tremmerne af den ene side af tremmesengen og kobler hendes seng til dobbeltsengen - på den måde kan hun ligge i sin egen seng og du kan være i din seng, lægge hænderne over på hende, give hende nærhed, lade hende mærke dig - uden at du behøver stige ud af din seng og især uden at hun behøver komme op og i favn, for at sove videre. Det lyder som om at hun lige nu kommer op og måske sidder I med hende eller går lidt med hende, for at få ro på om natten og det vil være en god idé at I prøver at arbejde på at få hende videre i søvnen hvor hun ligger og uden at hun skal op ...

Du skal være opmærksom på at hun om natten godt kan søge dig, fordi hun drømmer ekstra meget og godt kan ligge og klynke, virre med hovedet, lave suttebevægelser osv. Ikke fordi hun egentlig er sulten, men fordi hun drømmer og gør det i drømme. Derfor er det vigtigt at du ikke per automatik kommer brystet i munden på hende, men prøver at lulle hende videre i søvnen med nærhed. Men når det er sagt, så fortæller du også at du lige nu behandler hende for trøske og det betyder at jeres datter har svamp i munden - hvilket også betyder at du sandsynligvis har svamp på brystet.

Det kan være med til at gøre at din ...

Annonce

... mælkemængde nedsættes og det kan også gøre at hun dier kortvarigt og derfor søger brystet hyppigt - det ka gøre ondt at spise. Og det er vigtigt at du også bliver behandlet. Det er ikke kun jeres datter der skal behandles for svamp, det skal du også - ellers vil I blive ved med at smitte hinanden.

Det er meget vigtigt at både du og din datter bliver behandlet og jeg vil foreslå Brentan - hun skal smøres i munden og du skal smøre dine brystvorter og det brune område på brystet. Brentan skal I have på recept via egen læge.

Derudover er der følgende gode råd at følge:

- Vask dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Du kan med fordel også bruge lidt danskvand i din datters mund, tag snippen af en stofble omkring din finger, dyp den i danskvand og drej den rundt på hendes tunge, kinder og gummer, hvor svampen sidder.

- Lad brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.

- BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader

- Vær meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.

- Brug ammeindlæg, gerne engangs, som kan skiftes ud og kasseres mellem hver amning, så brystet hele tiden holdes rent og tørt. Nogle anbefaler ammeindlæg i uld, hvis du synes det virker bedst for dig, så er det også okay.

- Undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. Undgå at spise for meget hvidt brød, vælg generelt de grovere brødtyper. Spis gerne syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk. De indeholder acidophilus kulturer, der gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

- Hvis din datter bruger sut, suttebrik, flaske, du bruger brystpumpe eller lignende hjælpemidler så er det vigtigt at alle ting koges. Det er ikke nok at skolde det - faktisk siger man at det skal koges i 10 minutter for at man kan være sikker på at svampevæksten er helt væk...

Det er vigtigt at få behandlet svamp hos både mor og barn, fordi det naturligt vil påvirke amningen, mælkedannelse osv.

Og lige nu søger din datter måske brystet hyppigere fordi hun har brug for den ekstra mælk og om dagen dier hun måske ikke helt nok, får ikke helt den mængde mælk hun har behov for - selvom hun tilbydes brystet, netop på grund af svampeinfektionen - og sover således også ekstra uroligt ...

Dertil kommer at der, som du også selv er inde på, sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt. Hun oplever verden meget mere bevidst, hun skelner tydeligt om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos dig eller en fremmed. Hun ser længere, opfatter rummet hun er i og de ting der sker omkring hende meget mere intenst og alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover. Derfor drømmer hun ekstra meget og sover ekstra uroligt - og kan af den grund også søge dig ekstra.

Og ja udviklingsspring kan sagtens spille ind. Når børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så vil man ofte opleve en urolig periode, hvor søvnen bliver påvirket og hvor barnet generelt kan virke mere pylret og svær at stille tilpas. Og ud over at jeres datter nu er mere bevidst, så bruger hun også sin krop mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.

Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Hun ligger ikke længere stille, men vender sig fra ryg til mave eller omvendt, og hun begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).

Og der kan naturligt i kraft af hendes udvikling godt opleves lidt "humørsvingninger" lige nu, hvor det kan være svært helt at vurdere, hvad det er hun har brug for og hvad det rigtige er at gøre ... :)

Jeg håber dog at mine tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer og hvordan I kan komme lidt videre. Jeg vil meget anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling".

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder