Svar: Ikke glad for at deltage i rytmik
20. marts 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Almas mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Netop i 3-4 måneders alderen så vil børn naturligt begynde at reagere anderledes, når de kommer ud. Din datter er begyndt at have mere rumfornemmelse - hun kan se længere og vil f.eks. se på dig, hvis du sidder på den anden side af bordet og en anden holder hende. Hun vil også registrere og følge med øjnene, hvis du f.eks. sidder med hende i sofaen og en anden kommer ind af døren ...
På samme måde vil hun også genkende det der hjemme, de trygge omgivelser og vil skelne mellem om hun er hjemme eller ude. Hun vil således godt fornemme og dermed også reagere på, når I er til rytmik og der er flere andre mennesker, andre børn, fremmede lyde, lys, skygger osv.
Og så er det også sådan at mange børn faktisk i denne alder kan begynde at vise lidt separationsangst. De vægrer sig måske mod at komme over i favn på bedsteforældre eller andre, der ellers har kunne holde dem hidtil. Hvis fremmede kikker på dem eller pludrer til dem, begynder de at græde og selvom de kommer tilbage i mors favn, så kan de være svære at trøste ...
Det er altså helt naturligt i denne alder og det bedste du kan gøre er at lade din datter være i din favn og opleve verden derfra. Det er vigtigt at hun har sin sikre base hos sig, så når du mærker at hun kan blive lidt utryg på grund af nye mennesker, nye lyde osv. så hold hende i dine arme, og tal beroligende til dig. Hun vil spejle sig i dig og jo mere rolig du er, jo mere rolig vil hun naturligt også være.
Og jeg tænker at det eret forsøg værd at gå til babyrytmik. Du fortæller jo at I er alene og bruger meget tid derhjemme og jeg tænker at det måske er rart for jer at komme ud blandt andre - men hvis ingen af jer rigtigt trives med det, så er det jo ikke et krav. Baby rytmik er ikke noget man SKAL gå til ...:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske