Vågner hver anden time hele natten

20. marts 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vågner hver anden time hele natten

Kære Helen,

Vores skønne datter på 9 måneder sover stadig rigtig dårligt om natten - og jeg vil nu høre dig, om du kan give os nogle gode råd.

Med dårligt mener jeg, at hun vågner ca. hver anden time hele natten igennem, fra hun bliver lagt i seng kl.19.30 til næste morgen kl.7:30.
Og det gør ingen forskel, om hun ligger i sin egen seng eller hos os.

Jeg vil lige præcisere, at vi har den gladeste og mest aktive lille pige, der er ét stort smil/grin, når hun vågner og i løbet af dagen. Hun spiser (meget) godt, og stortrives bare generelt.
Problemet med hendes nattesøvn er således ikke plantet i hendes ellers trivsel, men vi synes, det er så synd for hende, at hun ikke kan få ordentlig ro om natten, for hun er tydeligvis træt. ...og det samme er vi :-)

Lidt om hendes soverutiner:
Vi valgte helt aktivt, at hun sov hos os indtil hun var 6-7 måneder gammel. Da vi mente, at det ville give hende den bedste tryghed og bedste start.
Men hendes nætter har været vågne lige fra hun var nyfødt - hvor hun dog sov hele tre timer ad gangen.

Hun sover til middag i ...

Annonce

... vuggestuen, to timer fra kl.11-13, og får så en lur igen derhjemme fra kl.16-17.

Jeg ammer hende stadig morgen/eftermiddag/aften/sen aften - et område jeg har efterspurgt dine råd tidligere. Vi sørger - efter råd fra dig - at give hende rigeligt med vand i løbet af dagen, og hun drikker godt. Jeg tror derfor ikke, det er tørst, og heller ikke sult, der vækker hende.

Hun falder i søvn ret hurtigt, når vi lægger hende. Hun er glad for at komme ned i sin seng, og falder til ro og sover efter ca 15 minutter, mens en af os (for det meste min mand) sidder hos hende.
Når hun vågner op igen, er det ikke, fordi hun ubetinget vil op, hun vil bare gerne have, at vi er der, og holder hende i hånden.

Vi har derfor svært ved at se, hvordan vi skal lære hende at falde til ro igen - og gå fra en søvncyklus til den næste - uden vores hjælp? Vi har aldrig ladet hende ligge og græde, og går ikke ind for denne metode. Så vi vil blive glade for nogle råd, der peger i en anden retning.

Jeg håber, du kan finde mening i mine spørgsmål og oplysninger.

På forhånd stort tak!
Mange hilsner
Maiken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor