Brev:
Vågner hver anden time hele natten
20. marts 2013
Alder:
9 mdr.
Vågner hver anden time hele natten
Kære Helen,
Vores skønne datter på 9 måneder sover stadig rigtig dårligt om natten - og jeg vil nu høre dig, om du kan give os nogle gode råd.
Med dårligt mener jeg, at hun vågner ca. hver anden time hele natten igennem, fra hun bliver lagt i seng kl.19.30 til næste morgen kl.7:30.
Og det gør ingen forskel, om hun ligger i sin egen seng eller hos os.
Jeg vil lige præcisere, at vi har den gladeste og mest aktive lille pige, der er ét stort smil/grin, når hun vågner og i løbet af dagen. Hun spiser (meget) godt, og stortrives bare generelt.
Problemet med hendes nattesøvn er således ikke plantet i hendes ellers trivsel, men vi synes, det er så synd for hende, at hun ikke kan få ordentlig ro om natten, for hun er tydeligvis træt. ...og det samme er vi :-)
Lidt om hendes soverutiner:
Vi valgte helt aktivt, at hun sov hos os indtil hun var 6-7 måneder gammel. Da vi mente, at det ville give hende den bedste tryghed og bedste start.
Men hendes nætter har været vågne lige fra hun var nyfødt - hvor hun dog sov hele tre timer ad gangen.
Hun sover til middag i vuggestuen, to timer fra kl.11-13, og får så en lur igen derhjemme fra kl.16-17.
Jeg ammer hende stadig morgen/eftermiddag/aften/sen aften - et område jeg har efterspurgt dine råd tidligere. Vi sørger - efter råd fra dig - at give hende rigeligt med vand i løbet af dagen, og hun drikker godt. Jeg tror derfor ikke, det er tørst, og heller ikke sult, der vækker hende.
Hun falder i søvn ret hurtigt, når vi lægger hende. Hun er glad for at komme ned i sin seng, og falder til ro og sover efter ca 15 minutter, mens en af os (for det meste min mand) sidder hos hende.
Når hun vågner op igen, er det ikke, fordi hun ubetinget vil op, hun vil bare gerne have, at vi er der, og holder hende i hånden.
Vi har derfor svært ved at se, hvordan vi skal lære hende at falde til ro igen - og gå fra en søvncyklus til den næste - uden vores hjælp? Vi har aldrig ladet hende ligge og græde, og går ikke ind for denne metode. Så vi vil blive glade for nogle råd, der peger i en anden retning.
Jeg håber, du kan finde mening i mine spørgsmål og oplysninger.
På forhånd stort tak!
Mange hilsner
Maiken