Svar: Urolig baby

6. marts 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Louise

Tak for dit brev. Tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Netop i 8-10 ugers alderen oplever mange forældre at deres børn ændrer sig lidt. Jeres datter er nu mere bevidst og langt mere intens i sin kontakt. Der sker udviklingsmæssigt så meget med hende, hun følger meget mere med og er som du selv skriver "meget observant".

Hendes gråd ændrer sig. Nogle gange er det lettere for jer at skelne, hvorfor hun græder - det er lettere at tyde nu, om hun er sulten, træt, vil holdes op, gås lidt rundt med osv. Hendes signaler er tydeligere nu og hun er lettere at aflæse og samtidig så er der også perioder, hvor hun bare virker rigtigt ked af det og hvor intet af det I forsøger tilsyneladende hjælper ... Ofte sidste på dagen, hvor roen skal falde over den lille familie, der skal ikke så meget til at hun bliver ked af det, hun bliver let overvældet af verden og alle de nye stimuli hun får.

Hun oplever et bombardement af sanser - lys, lyd, føle, smag, alt opleves intenst og hun bliver naturligt let overstimuleret. Små børn på 2 måneder mestrer endnu ikke at lukke lyde ude. De hører ligesom alt og har endnu ikke den evne. Som voksne kan vi godt have radioen tændt - høre en sang som vi synger med på, så kommer der noget vi ikke hører og så er der noget i radioavisen, som interesserer os og så lytter vi igen. Den evne til at lukke til og fra har små børn ikke, de hører det hele og derfor er det meget vigtigt at I hjælper jeres datter med at blive skærmet og finde ro i løbet af dagen, ellers er det at det ofte bliver for meget sidst på dagen.

Hun har naturligt rigtig svært ved at kapere alle de indtryk de får, hun har svært ved at lukke ting ude, hun har svært ved selv at mærke og fornemme, når det er nok. Hun kan have svært ved at fornemme, hvornår hun egentlig er mæt og sulten - nogle gange vil hun søge brystet og når du så lægger hende til, så vil hun alligevel ikke die. På samme måde kan hun have svært ved at mærke, hvornår hun er træt og hvornår hun skal opleve og følge med, hun kan ikke selv mærke, hvornår hun har fået stimuli nok og her er det vigtigt at hjælpe hende med at koble fra, før det bliver for meget.

Når hun græder og bilver rigtigt ked af det, så sker der tit det, at I naturligt forsøger 117 ting i håb om at et eller andet vil virke, at noget stopper gråden. I lægger hende i liften, tager hende op, over til mor, over til far, tilbage til mor, forsøger med brystet, forsøger med en rangle, går lidt rundt, tjekker bleen, forsøger igen med mad, forsøger med en sut, ned at ligge igen, tilbage til far, over til mor, forsøger med aktivitetsstativet, ligge selv osv. osv. Alt sammen naturligvis i håb om at et eller andet virker. Men det eneste der sker er at I får tilført hende endnu flere stimuli, som faktisk er det hun protesterer over og det gør derfor ofte kun gråden og uroen værre. Derfor skal I prøve i stedet at hjælpe hende til at koble fra.

Det kan I gøre ved at hjælpe hende til at sove i løbet af dagen. Det vil sige give hende mælk, svøbe hende og putte hende - evt. i barnevognen og gå en lang tur med hende eller ved at mor lægger sig og sover med hende i soveværelset. Det kan være en god idé at slukke for TV, radio osv. evt. lade hende stå i haven at sove eller lade hende være i soveværelset på afstand af lys og lyd.

Når hun om aftenen bliver ked af det, så kan det hjælpe at gå lidt rundt med hende, hvor hun ligger med maven på jeres underarm, så hun kikker væk, kikker ned mod gulvet. På den måde kræver I ikke hendes kontakt ...

Annonce

... og hun kan bedre koble fra samtidig med at hun bliver vugget og slapper af.

I kan godt, nu hvor hun er 2 måneder gammel, forsøge at indføre lidt genkendelighed og dermed lidt rytme. Det vil f.eks. være en rigtig god idé at amme hende, når hun skal sove og lade mælk indgå som en fast del af hendes putteritual. Og jeg vil anbefale at du lige nu ammer først fra et bryst, herefter skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, svøber hende og ammer hende fra modsatte bryst imens hun er svøbt, hvorefter du så putter hende til lur om dagen. Nogle børn sover i denne alder 2 lange lure i løbet af dagen, andre sover 3-4 lure, og I skal følge den rytme, som I fornemmer vil passe til hende lige nu.

Det er naturligt at hun nogle gange dier kortvarigt. Når hun gør det, så får hun den vandholdige mælk der slukker tørsten. Hun dier derfor ikke fordi hun er sulten, men fordi hun er tørstig og hun skal naturligvis have lov til at slukke sin tørst :) Men stadig kan du godt arbejde på at hun bliver fyldt ekstra op i løbet af dagen, så hun ikke behøver die helt så hyppigt om natten og skal hun sove et længere søvnstræk, så er det naturligvis dejligt, hvis dette kan ligge om natten :)

Om dagen må I således godt begynde at arbejde lidt på at hun er vågen og aktiv mellem sine lure og om natten skal I sove. Når hun vågner om natten, så er det vigtigt at I forsøger at få hende videre i søvnen, at hun kommer over til mor, ammes og sover videre. I skal ikke skifte hende, tænde lys, gå rundt med hende osv. om natten, hvis det kan undgås. Om natten sover I, men om dagen er I aktive.

Det er vigtigt at hun dier fra et bryst af gangen og spiser længe og effektivt der. Mælken består af flere dele og den sidste del af mælken er tyk som fløde og den giver god mæthed. Derfor er det bedre at du ammer 20 minutter på et bryst i stedet for f.eks. 10 minutter på hvert bryst. Igen kan du med fordel lægge en skiftning ind undervejs i amningen og så måske lægge til samme side igen, hvis du skønner at hun ikke har fået spist helt i bund. Du kan med fordel også lægge til i forskellige stillinger, f.eks. starte med at amme hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn og så skifte hende og lægge til i tvillingestilling til samme bryst. Skift af ammestillinger kan gøre at hun får stimuleret og "tømt" brystet bedre :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mange børn spiser 8-10 gange ved brystet i døgnet, netop fordi de både skal have deres behov for mælk og væske stillet. Det afhænger også af, hvordan man tæller amninger - et måltid, hvor du starter med et bryst, skifter hende og slutter af med samme eller modsatte bryst kan godt tælle for en amning :)

I 3-4 måneders alderen vil der ofte komme mere rytme og det vil ofte være en idé at arbejde på at hun her sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. I takt med at hun bliver så gammel at hun skal have skemad, så vil der naturligt også komme mere rytme ind i dagen. På den måde arbejder tiden også for jer :)

Allerede nu kan I dog godt arbejde på genkendelighed i forhold til putning, så hun ammes, svøbes, ammes, måske puttes med en sut eller en klud, kærtegnes på en bestemt måde, med bestemte beroligende ord osv. Altså små ting, der på sigt bliver genkendeligt og dermed forbereder hende på at det er sovetid :)

I vil kunne have glæde af at læse flere af mine bøger: "Helens bog om børn og søvn", "Helens bog om dit barns udvikling", "Helens bog om gråd og trøst" ...

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor