Brev:
Urolig baby
6. marts 2013
Alder:
2 mdr.
Urolig baby
Hej Helen.
Vi har en snart 8 uger gammel pige, hun er fra d.13 januar.
Hun er en glad lille pige, hun er begyndt at smile tilbage, pludre og meget observant.
Men om aften ved 19-21 og frem til kl.02-05 om morgen bliver hun meget urolig og nogle dage meget grædende. I det tidsrum ca.6-9 timer tager hun kun små lure på ½-1 time og sover sammenlagt kun 2-3 timer, hvilke jeg synes er lidt på så mange timer.
Når hun så endelig falder i søvn ved 4-5 tiden er hun så træt, at hun sover hun 3-4 timer, bliver ammet og sover 3-4 timer igen. Resten af dagen fra 15-19 tager hun små lure fra ½-2 timer. Hun sover ca.12-15 timer i døgnet.
Dette aften/natte uro er 5 ud af 7 dage om ugen. Det sker at hun tager de lange lure om natten. Dette har stået på siden hun var 2-3 uger gammel.
Vi har mistænkt kolik, men er i tvivl da det ikke udelukkede er skrig hver aften/nat
Vi har været til lægen med hende for at udelukke at der er noget fysisk galt med hende, desuden har vi været til kiropraktor med hende og der er hellere ikke noget at finde. Lægen siger at det kan godt være at det er kolik, men vi er i tvivl.
Jeg ammer hende, ca.8-10 gange i døgnet, dette er der ikke noget rytme i. flere af gangene er det bare en lille tår hun vil have. Hun tager fint på. hende fødselsvægt var 3200 g og nu vejer hun 4800 g.
Mine spørgsmål går på:
Hvad kan være årsagen til hun bliver urolig og græder om aften/natten og ikke vil falde til ro?
Er det bare hendes døgnrytme?
Kan det være pga. de mange amninger og maven ikke får ro?
Er det mange gange at amme hende, når hun har den alder hun har?
Kan det være at hun ikke bliver ordenlig mæt og derfor vågner hurtigt igen om aften/natten?
I hvilke alder kan man forvente en rytme med amning og søvnrytme? Og hvordan kan man præge den?
Venlig hilsen
Louise