Svar: Utryg i Børnehaven

27. februar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Camilla

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at indkøringen i børnehaven, går helt som man må forvente. De første dage er alt nyt og spændende og hun synes det er sjovt og en fest, men så går det op for hende at det er hver dag og at det ikke kun er sjov. Det er også nogle gange svært og krævende - og så kommer reaktionen.

Det er også sådan at man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.

Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.

Og det lyder som om at jeres datter reagerer på dette skift, - at det er svært at sige farvel, at det er svært at skifte situation, men efter lidt tid, så er hun glad og nyder at være der og har en god dag :)

I skal prøve at vurdere om hun vil trives bedst med at I er der, bliver hos hende lidt, får hende sat igang med en leg osv. inden I kører, eller om det er bedre at aflevere hende i favnen på en pædagog og så gå, så afskeden ikke trække for meget ud. Det er forskelligt, hvad der vil virke bedst.

Nogle gange kan det hjælpe at sige farvel af to omgange, så I først siger farvel inde og så beder hende stille sig ved et vindue, som I går forbi på vej ud, hvor I så vinker farvel igen og herefter går.

Det kan også nogle gange hjælpe at ...

Annonce

... aflevere lidt tidligere end I måske gør lige nu. Nogle gange er der mulighed for at få morgenmad i institutionen og det at hun kan blive sat ved bordet, spise lidt og på den måde med det samme sættes igang og I så går, kan nogle gange hjælpe på at det er lettere at skifte situation. Det kan generelt være svært, hvis man er et af de sidste børn der kommer, fordi de andre så er igang med at lege og det er svært at bryde ind - det kan gør det lettere, hvis man er med fra starten.

Det kan være en god idé at lave en aftale med de voksne om at de tager imod hende og hjælper med at sige farvel, så I ikke skal drøfte det, men så de hurtigt og af sig selv tager imod jeres datter og hjælper hende igang og hjælper jer med at komme ud af døren :)

Med hensyn til middagslur, så er hun jo i en alder, hvor hun gerne vil bestemme selv og lige nu naturligt ikke vil sove. Hun vil hellere lege og hygge og det giver hun udtryk for. Så længe hun falder i søvn, så har hun dog behov for luren.

Det er ofte en rigtig god idé at skifte til en "hviletid" i stedet for at sige at hun skal sove middagslur. Når hun siger "jeg vil ikke sove!", så kan I (eller bedsteforældrene) sige "det behøver du heller ikke, du skal hvile dig".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvilestedet skal være lidt mørkt, dæmpet belysning, uden legetøj, tv, aktiviteter osv. Der kan dog godt være lidt dæmpet musik, som kan virke afslappende og som hun kan ligge og lytte til, ligesom man også kan læse en historie eller lignende. Så hun hjælpes til at slappe af og lade roen kommer over sig.

En lille hvilesnack kan også være en god idé. Det kan være lidt banan, en grovbolle med ost og et glas mælk eller lignende.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.