Brev:
Slår sin dukke og bamse og vil have vi skal se det
27. februar 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Slår sin dukke og bamse og vil have vi skal se det
Hej Helen
Vores søn på 27 måneder er meget kærlig, giver sine bamser, sin dukke, biler m.m. nys mange gange i løbet af dagen. Han elsker at nysse og kramme helt generelt. Ser han en kanin, hund, kat eller et andet dyr han synes er sødt i fjernsynet siger han nååh og nysser ud i luften mod fjernsynet.
Han kan lege med sin dukke, give den nys, ligge ved siden af den og sige "mor vi sover, sover med dukkelise" og jeg ser på ham og siger måske noget i stil med "det ser hyggeligt ud, I er søde ved hinanden" og et minut senere kalder min søn på mig og siger "se mor" og så slår han sin dukke gentagne gange, eller banker dens hoved ned i gulvet. Det er tydeligt at han vil have en reaktion fra mig, jeg kan simpelthen se det på hans ansigtsudtryk, jeg skælder ham ikke ud, men siger f.eks. "Dukkelise bliver ked af det hvs du slår den, det er synd for dukkelise", "Du kan ae dukkelise, ikke slå" eller andet i den dur, men ikke skældud.
Hvad skal vi tænke om dette, og hvordan reagerer vi mest hensigtsmæssigt?
Når han bliver glad og begejstret kan han også komme og give et kram og nys efterfuldt af at han slår sin pande mod min ansigt, hvilket gør ondt. Han kan også slå sig selv i panden efter en begejstring, eller slå sin pande ned i armlænet på sofaen eller lignende. Vi forstår ikke helt hvad det går ud på, og er derfor i tvivl om hvordan vi skal reagere. Det har været sådan her længe, vi husker ikke helt hvor længe men nok siden han var 1 1/2 eller deromkring, måske længere.
Vi glæder os meget til at høre dine tanker og erfaringer med dette.
Venlig hilsen
Mig