Svar: Kravle - 9 mdr.

11. februar 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til 2

Tak for dit brev :)

Det lyder ganske rigtigt som om at din dreng er godt med motorisk. Han kan komme fra kravlestilling til siddende stilling og tilbage igen. Han kan støtte på en arm, og tage legetøj, der ligger på gulvet. Han kan løfte numsen højt osv. Han er parat - men vælger at krybe i stedet for at kravle ...

Du må gerne hjælpe ham med at kravle. Det vil være rigtig fint at du hjælper ham op på alle fire og hjælper ham med at rokke frem og tilbage, når han står i kravlestilling. Det kan du gøre ved at sætte dig bag ham og lade hans fodsåler støde imod dine knæ og så holde dine hænder om livet på ham, imens du rokker ham. Det er fra rokkende stilling at han lærer at kravle og måske vil han synes det er sjovt og samtidig finde teknikken.

Det kan også være en idé at lade ham kravle på et fastliggende tæppe eller købe nogle store gulvplader, der kan samles som et puslespil på gulvet. Det lyder som om at I har glatte trægulve og det kan ...

Annonce

... godt være det, som gøre at han har lært at trække sig frem i stedet for at kravle.

Måske kender I nogen der har et fastliggende gulvtæppe - f.eks. bedsteforældre eller et vennepar. Det par timer på et gulv med tæppe, som gør at man ikke kan trække sig frem, men er nødt til at kravle, vil nogle gange være lige præcis det han mangler. Det vil give det sidste skub.

Det kan også være en god idé at give ham bukselapper på knæene, så han bedre kan stå fast, når han står på alle fire og prøver at flytte på sig. Du kan købe ruskindslapper i sy forretninger ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og når det er sagt, så lyder det som om at han nok skal lære det. Hvis ikke nu, så senere hen. Det er som du siger, rigtig godt at han lærer at kravle og helst kravle før han rejser sig og går. Men hvis han ender med at ville gå først, så sker der ikke noget ved det - så må han bare lære at kravle senere hen :)

Håber du kan bruge dette videre og det giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København