Svar: Kravle - 9 mdr.
11. februar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære mor til 2
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om at din dreng er godt med motorisk. Han kan komme fra kravlestilling til siddende stilling og tilbage igen. Han kan støtte på en arm, og tage legetøj, der ligger på gulvet. Han kan løfte numsen højt osv. Han er parat - men vælger at krybe i stedet for at kravle ...
Du må gerne hjælpe ham med at kravle. Det vil være rigtig fint at du hjælper ham op på alle fire og hjælper ham med at rokke frem og tilbage, når han står i kravlestilling. Det kan du gøre ved at sætte dig bag ham og lade hans fodsåler støde imod dine knæ og så holde dine hænder om livet på ham, imens du rokker ham. Det er fra rokkende stilling at han lærer at kravle og måske vil han synes det er sjovt og samtidig finde teknikken.
Det kan også være en idé at lade ham kravle på et fastliggende tæppe eller købe nogle store gulvplader, der kan samles som et puslespil på gulvet. Det lyder som om at I har glatte trægulve og det kan godt være det, som gøre at han har lært at trække sig frem i stedet for at kravle.
Måske kender I nogen der har et fastliggende gulvtæppe - f.eks. bedsteforældre eller et vennepar. Det par timer på et gulv med tæppe, som gør at man ikke kan trække sig frem, men er nødt til at kravle, vil nogle gange være lige præcis det han mangler. Det vil give det sidste skub.
Det kan også være en god idé at give ham bukselapper på knæene, så han bedre kan stå fast, når han står på alle fire og prøver at flytte på sig. Du kan købe ruskindslapper i sy forretninger ...
Og når det er sagt, så lyder det som om at han nok skal lære det. Hvis ikke nu, så senere hen. Det er som du siger, rigtig godt at han lærer at kravle og helst kravle før han rejser sig og går. Men hvis han ender med at ville gå først, så sker der ikke noget ved det - så må han bare lære at kravle senere hen :)
Håber du kan bruge dette videre og det giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske