Brev:
Kravle - 9 mdr.
11. februar 2013
Alder:
9 mdr.
Kravle - 9 mdr.
Hej Helen
Min søn er nu næsten 9 måneder. Han har kunnet komme frem ved egen hjælp, siden han var 5,5 måned. Han glider på maven og trækker med armene og skubber med fødderne (den metode kender du sikkert :)).
Da han var ca.6 måneder, stod han på alle 4 og begyndte at rokke. Da han var knap 8 måneder begyndt han så at kravle 3-4 ”tag” eller hvad man nu kalder det. Og mere er det ikke blevet til. Han ”gider” ligesom ikke kravle. Han har jo er ret fin og hurtig krybe-teknik og kommer hurtigt frem på den måde.
Seperationsangsten har ikke gjort nogen forskel, han maver sig bare glad efter mig rundt i lejligheden :)
Men er det et problem? Skal jeg hjælpe ham med at kravle rigtigt? Jeg ved godt, det er er helt normal først at kravle i en senere alder. Men jeg tænker, at han har været igang så længe.
Han kan selv komme fra kravle-stilling til siddende stilling og omvendt. Han kan strække begge ben i kravle-stilling, så det ser ud som om, han skal til at tage en armbøjning :) Han kan løfte numsen højt, mens han står på tæer. Og han kan fint løfte en hånd og støtte på den anden (i kravle-stilling), hvis han vil lege med noget.
Som jeg ser det, er han altså helt motorisk parat til at kravle (og har været det noget tid). Skal jeg bare se tiden an, eller kan/skal jeg hjælpe ham. Jeg har jo læst, at det er vigtigt at kravle, med hensyn til senere at kende forskel på f.eks. p/q og 6/9.
Venlig hilsen
Mor til 2