Brev:
Nu er det tid til ammestop!
12. februar 2013
Alder:
21 mdr.
Nu er det tid til ammestop!
Kære Helen.
Vores lille dreng er nu 21 måneder. Han er en glad og aktiv dreng, han spiser og sover godt, og trives i sin hverdag. Han var syg for et par uger siden med influenza. Jeg var også syg, så vi lå ved siden af hinananden og puttede - og han fik bryst når han ville. Så vi er kommet langt tilbage til en situation hvor han vil ammes rigtigt meget - også om natten og især nu her hvor det er ferie.
Nu vil jeg gerne stoppe helt (og det er nok også ved at være på tide!) Ind til nu synes jeg at det har været hyggeligt og rart at putte med ham, men jeg føler han er ved at være for stor. Jeg vil også gerne kunne være væk fra ham i længere tid. Min mand og jeg drømmer om en kærestetur. Men det kan vi jo ikke så længe jeg ammer.
Grunden til at jeg er fortsat med at amme så længe er at det fungerer så fint med det i vores familie, og vi har nok håbet at vi kunne trappe ned lige så stille og roligt og så stoppe til sidst. Men Lillebror vil fortsætte og vil gerne ammes så tit som muligt, også når vi er hos andre, hvilket generer mig, da jeg længe ikke har ammet offentligt. Han er så stor og bevidst nu at det virker næsten umuligt at vænne ham fra. Hvis ammestoppet skal ske ved at vi trapper ned forudser jeg en ulykkelig lille dreng som vil klæbe sig til mig og hive ud i blusen hele tiden.
En kold tyrker synes helt umenneskelig. Men nu hvor jeg skriver det her og tænker lidt over situationen synes jeg det måske er en løsning at være væk fra ham i et døgns tid. For når jeg er der vil han ammes, men når jeg er væk virker han til at klare sig fint uden. Hvad synes du, Helen? Har du et godt råd til en mor som har ammet længe og hvor barnet ikke virker til at vokse fra det og ikke godvilligt giver slip ...?
Tak for hjælpen
Venlig hilsen
drengemor